Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

King om bytet av ICA-Stig

Publicerad: 2 Februari 2015, 14:44

Loa Falkman, Frank Hollingworth och Pontus Thorén.

Ut gick Hans Mosesson och in kom Loa Falkman. ICA-Stig bytte skepnad i gårdagens reklamfilm om matvarukedjan. – Det är svårt att axla någonting som utvecklats i 13 år och blivit så folkkärt, säger Pontus Thorén, copy på King.


Ämnen i artikeln:

KingLoa FalkmanFrank HollingworthIcaIca-Stig

På King är man nöjd med bytet. De är också nöjda med reaktionerna som hittills kommit av att Loa Falkman nu blir Ica-Stig.

– Det är en stor utmaning. Det är därför vi valde en väldigt rutinerad skådespelare som vi också tycker har komisk tajming, säger Pontus Thorén.

Frank Hollingworth, cd på byrån, fyller i:

– Man visste att det skulle komma olika typer av reaktioner. Vi är väldigt glada över det positiva som kommit från majoriteten. Oavsett vem som tagit över har vi räknat med att många tyckt att den gamla var bättre. Det var givet. Vi visste även att folk skulle fastna för de som medverkade i castingfilmen, säger han.

Sedan det blev känt att Hans Mosesson skulle sluta som ICA-Stig har reklambyrån i flera steg triggat upp spänningen inför vem som skulle bli hans ersättare.

– Vi ville hålla på överraskningen. Det är skönt nu när vi kan prata om det. Det har varit jobbigt att tänka på vem som vet om det och inte. Vi har till exempel inte haft några statister med – utan fått vara det själva, säger Frank Hollingworth.

Hans Mosesson var en av de första som fick reda på vem ersättaren skulle bli – och för King var det viktigt att han skulle tycka att det blev en bra ersättare.

– Det var väldigt skönt när Mosesson reagerade så pass positivt när det var Loa som skulle efterträda honom. Han var en värdig ersättare, tyckte Mosesson. Det var ett kvitto på att vi hade lyckats.

Att tillsätta rollen som ICA-Stig var inte självklart från början. Reklambyrån hade också andra tankar – till exempel att karaktären skulle sälja butiken.

– Vi har funderat på det här i 12 år, eftersom vi aldrig kunnat drömma om att hålla på så här länge. Vi har tänkt: Vad händer om Hasse inte vill längre. Där har det funnits en massa olika idéer – men ICA-Stig är så bearbetad och omtyckt. Därför var det naturligt att ersätta honom med en annan skådespelare, säger Pontus Thorén.

Fanns det kvinnor som var tilltänkta i processen?
– Ja, det fanns det, men i andra scenarion – inte när vi letade efter ICA-Stig, eftersom han är en man. Det viktigaste har varit att hitta någon bra och etablerad skådespelare som ska ha komisk tajming och leverera seriösa budskap. Kravlistan har varit lång. Det var dumt att göra listan kortare.

Varför var det viktigt att skådespelaren skulle vara etablerad? Mosesson var ju ganska okänd när han blev ICA-Stig.
– Mosesson ersatte ingen som spelat i 13 år som den nya personen gör. Det är viktigt att den nya ICA-Stig är välkänd, eftersom tittaren har en relation till personen. Hade vi tagit en okänd nu var vår farhåga att 95 procent tyckt att den gamla var bättre. Som när James Bond byttes ut – när Roger Moore kom in var konceptet i hamn. Men ingen kommer ihåg George Lazenby, säger Frank Hollingworth.

Kommer karaktären att förändras nu när den spelas av Loa Falkman?
– Ni får titta på filmerna och se, säger Frank Hollingworth.

Pontus Thorén säger:

– Grundkaraktären Stig som ser till sin egen butik och kan vara lite snål av sig kommer att vara kvar. Men alla skådespelare gör på sitt sätt. På det viset kommer det säkert att ske en liten förändring. Karaktären är inte likadan nu när Mosesson slutade som för tretton år sedan. Man förändras både genom erfarenhet och utseendemässigt.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.