Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

King om ICA-Stigs avhopp: ”Han har varit helt avgörande”

Publicerad: 18 januari 2015, 18:35

Hans Mosesson och Frank Hollingworth.

ICA vill fortsätta med sin reklamsåpa i 10 år till. Men för Hans Mosessons del är det färdigt nu. Kings kreativa chef Frank Hollingworth berättar om huvudrollsinnehavarens beslut och hur de ska gå vidare.


Ämnen i artikeln:

KingHans MosessonFrank HollingworthIca

För drygt 13 år sedan skulle ICA – Sveriges största annonsör – hitta en ny reklambyrå. Till pitchen hade de bjudit in de största byråerna i landet plus King, som vid tiden var en liten spelare i jämförelse.

Frank Hollingworth, creative director och grundare, berättar att de var tvungna att satsa allt eller inget för att ha en chans i konkurrensen. Ur det föddes idén till reklamsåpan – och att ta in den relativt okände skådespelaren Hans Mosesson som ICA-Stig.  
– Vi tänkte att det var lika bra att komma dit med en tydlig idé som de förstår. Därför tog vi med oss den om en såpa med återkommande avsnitt som handlar om honom och hans medhjälpare. I det hade vi stor hjälp av produktionsbolaget Tre Vänner. De tog fram några olika exempel på vilka som skulle kunna vara med, så redan i pitchen hade vi hittat Mosesson och Paul Tilly, säger han.

Till en början fick de spela in tio avsnitt. Efter det skulle konceptet utvärderas.  
– Konceptet hade varit dött efter första omgången i fall han inte hade varit så bra som han var. Han har varit omtyckt både av de som ska se reklamen, men också av ICA-handlarna. De kan identifiera sig med honom trots att han är överdriven och snål, säger Frank Hollingworth.

Han minns hur de till en början inte kunde ge några besked till skådespelarna om hur länge ICA-såpan skulle pågå. Men resten är, som man brukar säga, historia. I dag är konceptet det längsta pågående i världen med sina 512 sända reklamfilmer.
– Om jag hade frågat Hasse i början i fall han kunde tänka sig att spela ICA-Stig i 13 år skulle han bara ha garvat och sagt "det kan du glömma", säger Frank Hollingworth och fortsätter:

– Reklam är ofta förgängligt och något som de flesta bara byter kanal av när det kommer. I det här fallet har vi skapat något som är större än alla oss tillsammans. Det har blivit vädligt stort, och därför är det speciellt att han slutar.

Att han nu väljer att kliva av handlar om att ICA har som ambition att fortsätta med den fiktiva butiken i tio år till.  
– Det säger sig självt att Hasse inte kan axla den rollen tills han är över 80 år gammal. Tio år till är en lång tid.  

Hur mycket har han betytt för ICA-såpans framgång?
– Det har varit helt avgörande att ha med honom, samtidigt som det verkligen avgörs nu. Det har gjorts jämförelser med James Bond förut. I början hade man sagt att "Sean Connery är James Bond". Men sedan dess har flera skådisar gjort den karaktären och man har lärt sig att tycka om dem också. Det är svårt att svara på hur det kommer att bli, men det är klart att han har varit superbetydelsefull.  

King och ICA har redan "kommit ganska långt" vad gäller att ersätta Hans Mosesson. Vem som blir nästa ICA-Stig vill inte Frank Hollingworth svara på, men säger:
– Vi ligger så klart alltid mycket längre fram än det som sänds nu. Vi har vetat om det här ett tag och vi har en tydlig plan för hur det ska gå till. Men det följer serien. Precis som Hasse säger sänds den sista filmen med honom den 1 februari. Vi skapar dramatik och spelar på de strängar vi har.  

ICA har alltså sagt att de vill fortsätta i tio år till?
– Ja, det har de sagt. Sedan om de håller fast det eller ej vet man ju aldrig. Det är mycket som förändras nu med det linjära tv-tittandet som faller. Man vet inte vad det betyder på sikt. Men jag tror att ICA har tur på det sättet att de har ett starkt koncept som fungerar i rörlig bild, oavsett om det är på tv eller digitalt. Det är viktigt med karaktärer som folk känner igen.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.