Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

King tar hem Nya uppslag igen

Publicerad: 18 mars 2009, 15:39

Ikväll utsågs vinnarna i Bonnier tidskrifters tävling Nya Uppslag 2009 på Rival i Stockholm. Vinnare blev byrån King med sin annons för Liljevalchs konsthall.


Ämnen i artikeln:

KingNya uppslagFarfarStoråkers

I år tävlade totalt 46 bidrag i den tävlingen där det vinnande bidraget belönas med ett medieutrymme i Bonnier tidskrifter för en halv miljon kronor. Andrapriset premieras med ett mediautrymme för en kvarts miljon kronor och tredjepriset av ett uppslagsinförande.

Syftet med tävlingen är att belöna årets bästa uppslagsannons där juryns bedömning utgår från bästa idé, utförande och medieval (tidningens målgrupp). Enda kravet är att annonsen inte ska ha varit tidigare publicerad.

Tävlingen Nya Uppslag är nu inne på sitt fjärde år och det är King som dominerat tävlingen. Byrån har prenumererat på guldplatsen, förutom ifjol då Åkestam Holst knep förstaplatsen. Silvret gick i år till Storåkers McCann med sitt uppslag för Telia och bronsplatsen gick till Farfar med WWF.

Som en nyhet för i år utsågs även Bästa Framtida Reklammakare. En tävling för Sveriges reklamstudenter. Tävlingens upplägg är snarlikt huvudtävlingen: reklamelever från skolorna Berghs, Beckmans och Forsbergs inbjuds att medverka med egna kreativa uppslagsidéer. Vinnare blev ett uppslag för Returpack/ICA, signerad Gabriel Blidö, Olof Lindqvist och Johan Ström från skolan Beckmans.

Vinnare av årets publikpris, där segraren röstades fram genom en utställning i Sturegallerian av allmänheten blev i år byrån Gyro med det vinnande bidraget Granit i tidningen Misstänkt.

Här är vinnarna:

GULD (King/ Liljevalchs) Damernas Värld

”I människans värld spelar ibland djuren en stor roll. I reklamens värld kan konsten spela en stor roll. När dessa kombineras kan det knappast bli bättre än så här. Damernas Världs läsare är kulturkonsumenter och förstår direkt kopplingen när det lilla muséet utmanar med stora. När det görs med humor, finess, och charm är lösningen både genial och enastående snygg!”

SILVER (Storåkers McCann/Telia) Allt om Resor

”Världen är komplex, och Allt om Resors läsare kan behöva hjälp att orientera sig. En Navigator kommer till undsättning, i världen såväl som i tidningens paginering. Enkelhet i sin smartaste form!”

BRONS (Farfar/WWF) Amelia

”Att Östersjön mår dåligt vet många Amelia- läsare. Med en så enkel handling som att vända på tidningen kommer insikten på djupet om att vi kan hjälpa WWF att vända fiskarna på rätt köl igen. Visuell igenkänning med en smart interaktivitet imponerar och inspirerar!”

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.