Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kings känslomässiga systerskildring för Cancerfondens Rosa Bandet

Publicerad: 30 September 2019, 11:42

King och Cancerfondens senaste film berättar historien om när sjukdomen plötsligt drabbar genom två unga systrar i samband med Rosa Bandet.


Ämnen i artikeln:

KingCancerfondenReklamRosa Bandet

Reklambyrån Kings filmer för Cancerfonden har tidigare bland annat belönats med Guldägg, 100-wattare och förstaplats månadens kampanj. Huvudrollerna i 2019 års upplaga av Rosa Bandet-filmen är två systrar på gränsen till vuxenlivet. I starka känslosamma scener får tittaren följa hur deras nära relation påverkas när en av dem drabbas av cancer. Precis som vid tidigare tillfällen har King och Cancerfonden låtit musiken ta stor plats som motor i filmen. Den här gången är det Ted Gärdestads "Come give me love" från 1973 som är filmens ledmotiv.

– Vi vill lyfta fram att det är Cancerfonden som står bakom Rosa Bandet och bestämde oss därför att använda samma slags berättarstil som vi använt för varumärket i andra sammanhang. Vi fokuserar på de nära relationer och band som hotas att ödeläggas av denna orättvisa sjukdom. För verkligheten är tyvärr som filmen säger: En av tre får cancer, men alla drabbas, säger Pontus Ekström, copywriter på King i en kommentar.

– För oss är det viktigt att nå ut med vårt budskap och skapa engagemang kring Rosa Bandet och den livsviktiga cancerforskningen. Filmen visar att cancer inte endast drabbar den som är sjuk, utan att cancer även påverkar de som står nära. King och produktionsteamet har med hjärta och filmiskt hantverk skickligt lyckats fånga detta och berör oss alla med denna film, säger Jeanette Sundin, chef kommunikation och marknad på Cancerfonden i en kommentar.

Filmen är producerad i samarbete med produktionsbolaget Indio och regisserad av Joanna Nordahl som regisserade vårens guldäggsvinnare i kategorin för längre reklamfilm, "Dear condom" för RFSU.

Kampanjen drar igång i dag den 30 september.


Arbetsgrupp Cancerfonden:
Uppdragsgivare Cancerfonden:
Jeanette Sundin, chef kommunikation och marknad
Veronica Espmark, chef marknad

Byrå: KING
Creative Director: Frank Hollingworth
Copywriter: Pontus Ekström
Art Director: Adam Gäfvert
Kundansvarig: Sunit Mehrotra
Planner: Per Wilson
Planner: Michaela Wehtje
Projektledare: Tom Hedström
Produktionsledare: Lena Ivarsson
Produktionsbolag: Indio
Regissör - Joanna Nordahl
Producent - Sergej Israel
Fotograf - Erik Henriksson
Exekutiv producent - Johan Lindström
Medverkande: Sofia Kappel, Felicia Truedsson, Frida Bergh, Johan Rödin
Casting - Elin Ström, Stabbe & Hogge
Stylist - Linn Eklund
Scenograf - Lene Willumsen
Klippare - Kit Wells
Grade - Ola Bäccman
Ljuddesign - Martin Mighetto
Byråprodcent – Markus Ahlm - Colony
Online - Joel Bingmark - Colony
B-foto - Mauricio Waldo Martinez
C- foto - Simon Bendroth
Belysningsmästare - Mikael Linell
Make up - Therese Ros
SFX make up
- Tove Jansson
- Madeleine Törnqvist af Ström
Koordinator - Tova Nyberg
Ljudtekniker - Jessica Johansson
Produktionsassistenter
- Viktor Skara
- Josephine Jonäng
Teknik och utrustnig - Ljud och bildmedia
Framkallning 35mm - Focus film
Musik:
Text & Musik: "Come give me love" av Ted Gärdestad/Kenneth GärdestadFörlag: Universal Music Publishing AB/Rebecca Edwards
Skivbolag: Universal Music AB/Jan Friberg

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.