Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kings starka livsresa för Cancerfonden vinner Guldägg

Publicerad: 19 April 2018, 09:49

Cancerfondens julkampanj ger tittaren inblick i en familj på gränsen mellan hopp och förtvivlan. Nu vinner King Guldägg i kategorin film.


Ämnen i artikeln:

KingReklambyråerCancerfondenReklam

Cancerfondens julkampanj syftade till att skapa engagemang och få fler svenskar att bidra till cancerforskningen. I reklamfilmen, som gick upp inför julen, får vi följa en familj där pappan drabbas av cancer. Filmen tar vid under en nyårsfest, via insjuknandet och familjens tårar till vägen tillbaka under nyårsnatten nästa år

Den fyra minuter långa och känslomässigt laddade fullängdsfilmen ackompanjeras av Anna Ternheims ledmotiv "Minns det som i går" en svensk version av den klassiska nyårssången "Auld lange syne" skriven av artisten Anna Ternheim. Filmen regisserades av Sheila Johansson på Newland.

Juryns motivering:

"När A och B testerna säger att filmerna måste vara kortare, säger hjärtat någonting annat. Det går inte att bortse från att bra alltid kommer att vara bra. Och den filmen är det i alla sina 247 sekunder och stannar kvar hos oss långt mer än så. Vinnare i filmkategorin 2018; Cancerfonden och King."

Kampanjerna som belönades med silverägg:
Forsman & Bodenfors, IQ, "Charter"
Forsman & Bodenfors, IQ, "Fotboll utan fylla"
Nord DDB, Elgiganten, "Hitta din grej"
Åkestam Holst, IKEA, "Komma hem"
Volt, Försvarsmakten, "Vi låter Sverige vara ifred"

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.