Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kissande pojke och fikusar i Miljöpartiets kampanj

Publicerad: 15 maj 2009, 08:53

En kissande Bryssel-ikon ska få svenskarna att lägga sin röst på de gröna i valet till Europaparlamentet. Bakom kampanjen står reklambyrån Locomotiv.


Ämnen i artikeln:

Miljöpartiet

Två av affischerna i MP:s kampanj

Miljöpartiet vill bland annat minska utsläpp inom EU. Den kissande pojken statuerar ett exempel över EU:s utsläpp. Så beskriver Locomotiv valet av pojken på affischen.

Första delen av kampanjen går upp nu. Den består av en serie valaffischer som kommer att synas rikstäckande utomhus, på bussar, spårvagnar och i tunnelbanan i Stockholm samt i annonser i utvalda tidningar såsom Camino, Kupé, QX och Sveriges Natur.

Målet för Miljöpartiet är att få in två Miljöpartister i EU.
– Vi är övertygade om att kampanjen kommer att hjälpa oss på vägen. Dessutom har vi draghjälp av ett starkt väljarintresse för klimatfrågan, säger Magnus Johansson, mp, i en kommentar till kampanjen.

Del två av kampanjen består bland annat av en politisk teater på nätet.
– Vi har byggt ett alias, Eugene Bryssel. Det är en serie korta filmer med honom där man får möta EU och se hur EU beter sig, säger Frida Omsén, copywriter på Locomotiv.

Filmerna ska spridas via Miljöpartister samt på Youtube.

Hur löd uppdraget till kampanjen?
– Uppdraget var att ta fram en kampanj för EU-valet som också ska bidra till fler parlamentariker. Och framförallt att få ut klimatfrågan som är viktig för dem.

Kan du beskriva er idé?
– Från att ha setts som bakåtsträvande så vill vi visa upp dem som en framåttänkande parti. Det är ett parti som kommer lösningar och svar, säger Omsén.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Miljöpartiet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.