Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kissie fälls i uppmärksammade målet – Tourn frias

Publicerad: 31 januari 2018, 11:18

Foto: Daniel Åhs Karlsson / Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen väljer att fälla influencern Kissie för bristande reklammarkering i två inlägg. Domstolen anser dock att influencernätverket Tourn inte har något ansvar för hur Kissie utformar sina inlägg och frias därför.


Ämnen i artikeln:

KissieKonsumentombudsmannenReklam

Hösten 2016 valde Konsumentombudsmannen att anmäla Alexandra "Kissie" Nilsson och hennes bloggportal/influencernätverk Tourn för bristande reklammärkning i två blogg- och ett Instagraminlägg.

KO valde att inkludera Tourn i anmälan då de ansåg att de som förmedlare av uppdraget även var ansvariga för hur reklamen såg ut.

Nu står det klart att Patent- och marknadsdomstolen går på KO:s linje och fäller bloggerskan för två inlägg, ett på hennes Instagram samt ett på hennes blogg. Anledningen till att inläggen fälls är att reklammarkeringen kom sist i inlägget och därmed inte var tillräckligt tydlig.

Det tredje inlägget, där Kissie använde begreppet "sponsored post", anses dock vara ett tillräckligt tydligt meddelande om att blogginlägget är ett reklamsamarbete.

Nätverket Tourn frias dock helt av domstolen som anser att de inte ansvarar för hur Kissie utformar sina inlägg. Konsumentombudsmannen får därmed betala Tourns rättegångskostnader på 950 000 kronor.

Fallet har jämförts med när Reklamombudsmannen opinionsnämnd, RON, fällde den då 14-åriga yotubern Misslisibell för smygreklam men antas få långt mycket större effekter för influencer- och branded contentbranschen då det är första gången en domstol prövar hur marknadsföringslagen ska användas på reklam i sociala medier.

– Det har gått ett och ett halvt år sedan KO stämde Kissie och Tourn, vilket är en ganska lång tidsperiod när vi talar utveckling i sociala medier. Det kan tänkas att "sponsored post" var en främmande fågel för några aktörer hösten 2016 men idag känns uttrycket vedertaget. Domstolen konstaterar att det inte finns något krav på att marknadsföring ska innehålla ett särskilt begrepp för reklammarkering. Det är tillräckligt att det framgår tydligt genom exempelvis layouten. Att låsa branschen vid specifika uttryck, såsom "reklam" och "annons", är att göra konsumenterna en otjänst, säger Tobias Eltell, jurist på Sveriges Annonsörer, i ett uttalande.

Om Kissie fälls fler gånger riskerar hon ett vite på 100 000 kronor.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.