Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kits bättre än Zlatan

Publicerad: 24 mars 2009, 13:44

Stefan Kits livsbytarprojektet Stefan the Swopper har nu fått sitt internationella genombrott.  Creativity rankar den som andra bästa kampanj just nu – före till exempel Nikes löparduell mellan män och kvinnor. Nu träder också Åkestam Holst fram som byrån bakom kampanjen


Stefan Kits – performanceartist.

Åkestam Holst har hela tiden legat lågt i spekulationerna om att Posten skulle ha varit kunden i projektet Stefan the Swopper.  
Stefan Kits, projektledare på Åkestams Holsts systerbyrå Knock Action Marketing, har själv beskrivit Posten som en nödvändig förutsättning för projektet, som paketsponsor.
Allt annat skett på hans initiativ.
Men när Creativity nu listar Stefan the Swopper som en världens bästa kampanjer för tillfället, presenteras den rakt av som ett uppdrag som Åkestam Holst, utfört för The Swedish Postal Service – Posten.  
Och Stefan Kits har i sammanhanget fått den underordnade titeln performanceartist medan Åkestam Holst står som byrå, med bland annat Andreas Ullenius som creative director.

Nu kommer alltså erkännandet. Det var Posten som var kunden och Åkestam som var byrån!
– Erkännande… nu fiskar du, säger Anders Ullenius.

Men jag har ju verkligen frågat massor av gånger om det ändå inte är Posten och ni som ligger bakom?

– Det är ett samarbete… och Posten är vår kund.

Ja, i presentationen står just att Posten är kund och att Åkestam är byrån med er arbetsgrupp. Det här påminner verkligen väldigt mycket om en traditionell byråpresentation av ett reklamuppdrag. Vad går att missförstå?
– Ja, vad är att inte förstå? Det är klart att vi fått en brief att lösa. Och vi har använt oss av performanceartisten Stefan, som både är en fantastisk visionär och människa. Och vem som kom på vad, är jag så här i efterhand inte riktigt säker på.

Andreas Ullenius - glad idag.

Okej, vad innebär den fina rankingen på Creativitys lista?
– Jag tror att den är ett exempel på en kampanj som splittrar många. Det kan bero på att den inte är helt enkel att förstå, och jag säger inte att vi heller har förstått den. Men det är ett exempel på hur man kan pröva sig fram med sociala medier, och ett positivt tecken på att vi åtminstone lyckats med en del.

Är den nominerad i Guldägget?

– Ja, den har fått två nomineringar. Det är kanske en bra värdemätare.

Kommer ni att tävla med den i Cannes?
– Ja, det kommer vi nog att göra. Det finns ett stort intresse för kampanjen, däremot har det varit svårt att hitta en kategori för den. Men intresset visar väl att vi är något på spåren, som många andra också försöker förstå.

Bröderna Sjönell har ju fått en massa uppmärksamhet av samma orsak för sin kampanj  ”Dig out your soul in the streets"!
– Ja, den är verkligen genialisk.

Arbetsgrupp

Kund: Posten
Byrå: Akestam.Holst
Executive Creative Director: Andreas Ullenuis
Insteractive CD/Art Director: Paul Collins
Art Director: Petra Albrektson,
Julia Nordlund
Copywriter: Hugo Nissar,
Joakim Labraaten
Production Lead: Sofia Swedenborg
Production Agency: From Stockholm With Love
Junior Art Director: Ebba Hultengren,
Mattias Nygård

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.