Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kits bytarkampanj gav mersmak

Publicerad: 16 februari 2009, 15:46

Stefan Kits, projektledare på Knock Action Marketing och även känd som friluftsprofilen i flera av Playgrounds kampanjer, har nu bytt klart i projektet www.stefantheswopper.se. – Det är definitivt något som jag ska fortsätta med, säger han.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Var det här en fejk egentligen, ett jobb för Posten?
– Nej, allt skedde på mitt initiativ och det var min idé. Men jag jobbar nära Åkestam som i sin tur jobbar nära Posten.

Åkestam Holst skriver ju själv på hemsidan att Stefan The Swopper var en del av Postens julkampanj?
– Ja, jag hade heller aldrig kunnat genomföra projektet utan sponsringen från Posten. Men det blev mest kuvert. En massa byten genomfördes också face-to-face.

1700 föremål blev några hundra bytesaffärer totalt. Och idén har gett Stefan Kits mersmak:
– Jag är jättenöjd. Jag blev av med en massa grejer. Det är definitivt något som jag ska fortsätta med, kanske inte i samma omfattning som tidigare men definitivt försöka byta istället för att köpa nytt. Folk mailar  till mig fortfarande, många vill veta hur jag gjorde. Bytardagar verkar också ha blivit en trend.

Men projektet Stefan The Swopper är avslutat?
– Ja, för tillfället. Mitt mål var att byta ut allt som jag äger, men efter ett tag märkte jag också av att jag blev för riskbenägen. Jag ville byta till varje pris, vilket innebar att jag var nära att ta en del för vågade beslut rent ekonomiskt.

Men det ligger väl ett ekonomiskt risktagande i alla bytesaffärer?
– Jo, men det blev tydligt att vissa människor bara ville bli av med sitt eget skräp.

Vilket var det skamligaste förslaget?
– En person ville till exempel byta folkvagnsbuss mot en bostadsrätt i centrala Stockholm, som om jag skulle vilja bo i en folkvagnsbuss i stället. Man måste ju hitta en nivå till att börja med: en båt mot en båt, en bil mot en bil.
– Man jag fick också en massa bra bud, inte minst påhittiga. De följde också med en rad personliga historier i många byten.

Bästa bytet?
– Jag gjorde ett klipp med surfbrädan, som byttes mot ett par tavlor med surfmotiv. Men jag gillade också ett sommarkit som jag bytte mot en vinterjacka. Jag fick allt från surfshorts till böcker i en säck. Det väckte mina förväntningar och var ett schysst byte.
– En annan kul grej var när jag blev inbjuden till Tensta gymnasium och fick träffa unga människor och prata om kreativitet och vad man kan göra med den. Jag var där under en hel dag. Det gav mig själv en otrolig kick.   

Vad blir nästa grej med Stefan Kits?
– Jag håller på att planera en del grejer med min lillebror som är i musikbranschen. Det blir nåt att med musik och livsstil. Vi får se.

Stefan the Swopper from Stefan the Swopper on Vimeo.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.