Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 27 mars 2020, 10:04
Båda företagen fälls för vilseledande marknadsföring.
I fallet gällande Kivra har anmälaren reagerat på Kivras tunnelbanekampanj med copyn ”Skaffa Kivra senast 27 februari så får du skattebesked före alla andra”. Anmälaren menar att det är vilseledande då alla som använder sig av en digital brevlåda, oavsett leverantör, får sina skattebesked tidigare än om de inte haft det. Kampanjen är framtagen av McCann.
Kivra skriver i sitt svar till anmälan att det visserligen stämmer att skattebeskedet kommer tidigt oavsett vilken leverantör man har men att reklamenheterna var en del av en större kampanj där man genom att visa på fördelarna med digitala brevlådor för att locka ytterligare kunder. De har även ändrat copyn till ”Skaffa Kivra senast den 27 februari. Då får du ditt skattebesked redan i början av mars”. Förändringen gäller i alla digitala kanaler samt för kommande tryckt reklam.
Reklamombudsmannen går på anmälarens linje och anser reklamen vara vilseledande.
När det kommer till flygbolaget Lufthansa gäller anmälan och fällning en Instagram-kampanj där ett pris som inte visade sig gälla marknadsfördes. I kampanjen marknadsfördes en resa till Faro för 1289 kronor men enligt anmälaren var det billigast tillgängliga priset för resan 1657 kronor.
Från Lufthansas håll menar man att en oväntad efterfrågan på resor kan påverka priserna, en faktor som de menar att de inte kan styra över.
Reklamombudsmannen konstaterar att de flesta som ser annonsen uppfattar det som att en resa till Faro med Lufthansa kostar 1289 kronor, något annonsören inte lyckas styrka. Reklamombudsmannen finner därmed reklamen vilseledande vilket strider mot artikel 5 i den Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler).