Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 2 augusti 2016, 11:23
Gap-annonsen som fått kritik.
Foto: Gap
Pojken blev ”den lilla lärda” och flickan ”den sociala fjärilen”. Amerikanska klädjätten Gap har med sin nya reklamkampanj orsakat en storm i sociala medier.
Medier som Buzzfeed, The Guardian, Business Insider och Mirror har skrivit om kampanjen som experter kallar sexistisk.
Det var psykologparet under Twitternamnet @PsychScientists som först uppmärksammade kampanjen från Gap.
Gap beskriver pojken som ett geni – ”den lilla lärda” – medan flickan blir lekplatsens snackis – ”den sociala fjärilen”. Som om inte tonen räckte – Gap har stavat fysikern Albert Einsteins efternamn fel på pojkens tröja.
— Andrew & Sabrina (@PsychScientists) 31 juli 2016Just...no. @LetToysBeToys @EverydaySexism pic.twitter.com/qWZfYhy6Bg
— Debbie Cameron (@wordspinster) 31 juli 2016The people who design this stuff--do they live in some 1950s Truman Show-style parallel universe? https://t.co/CoC93pjF0I
— Malorie Blackman (@malorieblackman) 31 juli 2016What the actual hell? https://t.co/l2KC8gOHUm
Gap har ännu inte gett någon kommentar till kampanjen. Redan i våras hamnade Gap i blåsväder för en kampanj, även den med barn.