Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Klädjätten anklagas för sexism efter ny reklamkampanj

Publicerad: 2 Augusti 2016, 11:23

Gap-annonsen som fått kritik.

Foto: Gap

Pojken blev ”den lilla lärda” och flickan ”den sociala fjärilen”. Amerikanska klädjätten Gap har med sin nya reklamkampanj orsakat en storm i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjSociala medierReklamannonsReklamKampanjBarnKritik

Medier som Buzzfeed, The Guardian, Business Insider och Mirror har skrivit om kampanjen som experter kallar sexistisk.

Det var psykologparet under Twitternamnet @PsychScientists som först uppmärksammade kampanjen från Gap.

Gap beskriver pojken som ett geni – ”den lilla lärda” – medan flickan blir lekplatsens snackis – ”den sociala fjärilen”. Som om inte tonen räckte – Gap har stavat fysikern Albert Einsteins efternamn fel på pojkens tröja.

— Andrew & Sabrina (@PsychScientists) 31 juli 2016Just...no. @LetToysBeToys @EverydaySexism pic.twitter.com/qWZfYhy6Bg
— Debbie Cameron (@wordspinster) 31 juli 2016The people who design this stuff--do they live in some 1950s Truman Show-style parallel universe? https://t.co/CoC93pjF0I
— Malorie Blackman (@malorieblackman) 31 juli 2016What the actual hell? https://t.co/l2KC8gOHUm

Gap har ännu inte gett någon kommentar till kampanjen. Redan i våras hamnade Gap i blåsväder för en kampanj, även den med barn.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.