Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Klädjättens svar på rasist-klottret

Publicerad: 28 November 2013, 10:09

GAP bytte täckte snabbt över klottret "Bin Laden" med budskapet "Love Yourself"

Foto: Skärmdump från Twitter

När GAP valde att använda sig av en modell med turban fylldes klädjättens annonstavlor med rasistisk grafitti. Företaget svarade med att täcka över klottret med budskapet "Love yourself" och byta ut sin omslagsbild på Twitter till reklamkampanjen, uppger Business Insider.


Ämnen i artikeln:

Business Insider

I förra veckan gick klädkedjan GAP:s kampanj upp i New Yorks tunnelbana. På annonstavlorna figurerar skådespelaren och kläddesignern Waris Ahluwalia tillsammans med artisten Quentin Jones. Den förstnämnde bär turban som medlem av den sikhiska trosförsamlingen.

Det dröjde inte länge innan flera av affischerna fylldes med rasistiskt och anti-muslimskt klotter. På en av utomhustavlorna i stadsdelen Bronx hade det ursprungliga budskapet i kampanjen "make love" bytts ut mot "make bombs." För att ytterligare nedvärdera den sikhiska minoriteten hade klottraren skrivit "Please stop drivning taxis".  På annan av affischerna hade någon skrivit "Bin Laden" i pannan på den manliga modellen.

En som reagerade var skribenten Arsalan Iftikhar. Han hade kommit över affischen via en vän på Instagram. Skribenten som twittrar under kontot @TheMuslimGuy skrev ett Twitter-inlägg om affischen utan att tagga GAP för sina drygt 40 00 följare.

GAP svarade snabbt till Arsalan Iftikhar. Klädkedjan tackade för upplysningen och frågade om annonsens position. Kort därefter valde GAP att byta ut sin omslagsbild på Twitter mot den ursprungliga kampanjbilden. Det nedvärderande klottret "Bin Laden" täcktes över med budskapet "Love Yourself".

Klädjättens snabbfotade agerande hyllas av Arsalan Iftikhar i en artikel på Daily Beast och av Business Insiders skribent Richard Feloni.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Business Insider

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.