Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Klädmärke tar strid mot Netto

Publicerad: 21 maj 2013, 06:53

Netto-butikerna säljer Diadora-produkter till starkt rabatterade priser

Den danskägda livsmedelsjätten Netto har i dagarna dragit en kampanj med stora rabatter på produkter från sportmärket Diadora. Men nu tar Diadora till rättsliga åtgärder för att stoppa försäljningen.


Enligt Diadora har Netto, helt utan Diadoras vetskap eller godkännande, gått ut med en kampanj där klädmärkets logotype exponeras på produkter och marknasföringsmaterial i Nettos samtliga butiker.

– Diadora marknadsförs och säljs i Sverige som ett premium-varumärke och därför är vi mycket noga vid val av våra återförsäljare, säger Peter Lenerius, marknadschef på Diadora i Sverige. Vi skulle självklart aldrig själva låta Diadoras produkter säljas eller marknadsföras i en livsmedelsbutik. Även om det i detta fall endast gäller produkter som Diadora inte erbjuder idag så ser vi mycket allvarligt på att Diadoras varumärke exponeras i samband med en kampanj på Netto.

Enligt Diadora danskägda Netto köpt produkter märkta med Diadoras logotype som ursprungligen kommer från det Hong Kong-baserade företaget Overdistribution ltd. Overdistribution ltd hade ett samarbete med Diadora fram tom juli 2012 men samarbetet avslutades, enligt Diadora, på grund av att företaget inte följde de villkor och krav som företaget ställer på sina samarbetspartners.

Diadora kommer att vidta rättsliga åtgärder och göra allt för att stoppa Nettos kampanj.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.