Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 16 Maj 2018, 08:31
Klänningen är utrustad med sensorer som reagerar på beröring och visade att de tre medverkande kvinnorna utsattes för ovälkomna beröringar i snitt 40 gånger i timmen. Kampanjen är framtagen av Ogilvy Brazil för Schweppes.
Enligt en undersökning utförd av organisationen Think Olga har 84 procent av brasilianska kvinnor utsats för trakasserier på landets nattklubbar. För att uppmärksamma det utbredda problemet tog Schweppes och Ogilvy Brazil nyligen fram en specialtillverkad klänning utrustad med sensorer som reagerar på beröring. Sensorerna skickar även iväg en signal till en central som registrerar hur många och var på kroppen de ovälkomna kontakterna skedde.
Tre kvinnor tog på sig klänningen och gav sig ut på nattklubbar runtom São Paulo. På knappt fyra timmar fick de tre kvinnorna utstå 157 ovälkomna beröringar, vilket ger ett snitt på mer än 40 gånger i timmen.
Se kampanjfilmen nedan.
Kampanjen är tänkt att gå i linje med Schweppes koncept "Character required".