Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 november 2018, 18:05
När den 28:e 100-wattaren summeras står det klart att Åkestam Holst fortsätter sitt segertåg genom att bli kvällens mest prisade byrå. På annonsörssidan står Klarna som slutvinnare.
Under kvällen anordnade branschorganisationen Sveriges Annonsörer den 28:e 100-wattaren på Stadshuset i Stockholm. I tävlingen prisas den kommunikation och de marknadsinsatser som under året har gett mest effekt.
Under kvällen delades 33 priser ut i valörerna 100 watt, 75 watt och 50 watt samt det nya specialpriset 100-fattaren.
Precis som när Guldägget tidigare i år summerades tronar Åkestam Holst på byråtoppen, om än inte i lika dominant stil som vid Guldägget. Kampanjerna som tog dem till toppen vid kvällens 100-wattare gjorde de tillsammans med Tele2, IKEA och Reportrar utan gränser.
På annonsörssidan står Klarna som segrare, i tajt kamp med Adobe, IKEA och Reportrar utan gränser. Klarnas skruvade samarbete med Nord DDB har de senaste åren prisats både vitt och brett, i allitfrån effekt- till kreativitetstävlingar.
I prestigekategorin "Långsiktigt" segrade Forsman & Bodenfors samarbete med Volvo Cars.
Byråerna med flest watt:
Åkestam Holst NoA 500w
NORD DDB Stockholm 400w
Abby Priest 200w
Forsman & Bodenfors 175 w
Annonsörerna med flest watt:
Klarna 250w
Adobe 200w
IKEA 200w
Reportrar utan gränser 200w
Här är alla vinnare i 100-wattaren 2018:
Ideellt
100-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst NoA
75-watt, The Raoul Wallenberg Algorithm, Raoul Wallenberg Academy, Gullers
Grupp
50-watt, Scout View, Scouterna, Garbergs
Ideellt Kampanj
100-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King
75-watt, Fotboll utan fylla, IQ, Forsman & Bodenfors
50-watt, Första hjälpen vid sorg, Svenska Kyrkan, Volontaire
Företag
100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Älskade assistent, Kommunal, Scream/Ruth
50-watt, The Bird Banner - Engineering for life, Ramboll, Garbergs/IUM
Företag Kampanj
100-watt, Tele2 End-Up, Tele2, Åkestam Holst NoA
75-watt, Gör plats, Arbetsförmedlingen, Le Bureau
50-watt, Renault - Vägen till framgång, Renault, Reaktion
Internationellt
100-watt, IKEA´s response to Balenciaga, IKEA, ACNE/IKEA Creative Hub
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst
Internationellt Kampanj
100-watt, The Lost Typography of Bauhaus, Adobe, Abby Priest
75-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
50-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool
Årets Nytänk
100-watt, Boendeekonomi är jättekul!?, SBAB, Emakina DBG
75-watt, Delicatoasken, Delicato, NORD DDB Stockholm
50-watt, Billboards Beyond Borders, Reportrar utan gränser, Åkestam Holst
Konsument Strategisk design
100-watt, Smoooth 2017, Klarna, NORD DDB Stockholm
75-watt, S:t Eriks Bryggeri, S:t Eriks Bryggeri/Galatea, Bryner
50-watt, MissLyckad, Länsförsäkringar Göteborg, Stendahls
100-fattaren
Vinnare, Halebop
Finalist, McDonald´s
Finalist, IKEA
Konsument Singel
100-watt, Irresistibly pointless trueview ads, IKEA, Åkestam Holst NoA
75-watt, AEG Fine-tune dining, Electrolux, Pool
50-watt, The World's Most Boring Billboard, Sioo:x, Stendahls
Konsument Kampanj
100-watt, Bara mjölk smakar mjölk, Arla, Åkestam Holst NoA
75-watt, Delicatoasken, Delicato, NORD DDB Stockholm
50-watt, Minns det som igår, Cancerfonden, King
Långsiktigt
100-watt, Made by Sweden, Volvo Cars Sverige, Forsman & Bodenfors
75-watt, Från en familj där mat är kärlek, Zeta, Hummingbirds, Wavemaker och Zeta
50-watt, Krafter utöver det vanliga. På jobbet., Unionen, ANR BBDO