Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Klarna simmade mot strömmen – så gick Smoooth-kampanjen

Publicerad: 28 Oktober 2016, 07:50

Fisken som åker kana utgör en av tre Smoooth-filmer för Klarna.

Klarna har länge kallats "Sveriges hetaste techbolag". Men det återspeglas inte i bolagets kommunikation. Så varför väljer ett heldigitalt bolag att göra traditionell reklam?


Ämnen i artikeln:

InsiktDDB StockholmResumé InsiktOlle LangsethResumé Insikt Kommunikation

I början på 2016 sjösatte Klarna sitt nya koncept Smoooth, framtagen av DDB Stockholm. Utmaningen var att ladda varumärket med värdet smidighet och göra det känt för konsumenterna. Dessutom skulle Klarna även öka andelen som ser det som sitt huvudsakliga val för betalningar på nätet.

Den första kampanjen blev som bekant tre filmer; en fisk som åker kana, en varelse som glider i vattnet och en oändlig ostskiva. Kampanjen gick även utomhus och i sociala medier.

En intressant aspekt är det faktum att ett heldigitalt bolag som Klarna väljer att göra traditionell reklam. Men Martin Wassborn, nordisk marknadsdirektör på Klarna, ser inget konstigt med det.

– Strategin var lika enkel som tydlig, vi ville nå alla som handlar på nätet, oavsett ålder eller var de bor. Vi har förutom TV och OOH även kört mycket digital annonsering via annonser, Youtube och sociala medier. Ostfilmen trendade också på Youtube viralt på egen hand. Men det var 20-sekundersvarianten av filmen, och inte den som är fyra timmar lång, säger han.

Tanken är att Smoooth ska vara ett långlivat koncept, där det finns mycket utrymme för att skapa mer digitala kampanjer framöver.

– Men i stället för att ta allt på en gång var det bättre att få konsumenten med på resan för att sedan jobba vidare med konceptet, säger Olle Langseth, cd på DDB Stockholm.

Kampanjen gick bra – men kunde Klarna ha gjort annorlunda? Vad tycker målgruppen om filmerna när de får använda egna ord och vad har de för uppfattning av Klarna? Är företaget Smoooth enligt konsumenterna? Läs svaret på de frågorna och mer om Klarna och DDB:s tankar bakom kampanjen i nya Resumé Insikt Kommunikation. En prenumeration fixar du här.

Mer från innehållet:

5 SVAR FRÅN
Maja Bredberg, pr-strateg på Forsman & Bodenfors passar på att såga hyllade filmen som Spike Jones gjort för Kenzo.

LÄSVÄRT
Snapchatspel, lyxsneakers och nätverk utanför boxen

VECKANS
Stunt

ANALYS
Techbolaget som simmar mot strömmen – och åker kana

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.