Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Klarna tvingas dra tillbaka filmer med ”Smoooth Dogg”

Publicerad: 30 Oktober 2019, 11:06

Två av filmerna med Smoooth Dogg har plockats ned från den svenska marknaden.

Konsumentverket har velat stoppa Klarnas omtalade reklamfilmer med Snoop Dogg sedan i våras. Efter en segdragen tvist har Klarna tagit bort två av filmerna från den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

Snoop DoggKlarnaKampanj

”Smoooth Dogg vet hur man gör. Som att njuta nu och betala senare. Get smoooth”. I januari lanserade Klarna nyheten att artisten och serieentreprenören Snoop Dogg inleder ett samarbete med betalbolaget. Han ”bytte namn” till Smoooth Dogg, blev frontfigur i en bred marknadsföringskampanj och gick enligt bolaget även in som delägare.

Nyheten fick stor spridning i finans- och marknadsföringskretsar. Nu har två av reklamfilmerna plockats bort efter en långvarig tvist med Konsumentverket som har pågått sedan verket öppnade ett tillsynsärende mot Klarna den 20 mars. Det rapporterar Di Digital.

Konsumentverket anser att marknadsföringen bryter mot måttfullhetskravet i konsumentkreditlagen och den 11 oktober gick ärendet i mål och filmerna plockades bort från den svenska marknaden. Enligt Konsumentverket ger en av filmerna, där Snoop Dogg säger att han kan slappna eftersom att han kan betala ”allt det här” senare, intrycket av att det man kan betala på kredit utan problem. Trots att det i slutändan kan bli dyrare än kunden hade tänkt sig.

”Om Klarna återupptar användandet av aktuell marknadsföring eller väsentligen samma marknadsföring kan Konsumentverket komma att öppna ett nytt ärende mot bolaget.”, skriver Konsumentverket i sitt beslut.

Till Di Digital säger Klarnas presschef Magnus Törnblom:

– Inte i något annat land än Sverige har den varit föremål för kritik av det här slaget. Som vi har skrivit i vårt svar till Konsumentverket delar vi inte myndighetens tolkning och syn på att de två aktuella reklamfilmerna inte skulle vara måttfulla. Vi tycker att de är det, att de förklarar vad det handlar om på ett tydligt och relevant sätt och att de knappast lockar till oöverlagda köpbeslut

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Snoop DoggKlarnaKampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev