Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Klarna vågade göra betalsystem sexigt – prisas för sin design

Publicerad: 29 November 2018, 17:34

2017 fick betalbolaget Klarna en helt ny kostym som byggde vidare på "Smooth"-konceptet. Nu vinner Nord DDB:s redesign en 100-wattare i kategorin strategisk design konsument


Ämnen i artikeln:

100-wattarenNord DDBReklam

.Förra året gavs Klarna en ny logotyp och ett mer lekfullt grafiskt manér. Alla enheter i varumärkets nya visuella uttryck skulle signalera "Smooth". Bland annat en långhårig hund, en smält glass och dallrande gelétårtor.

Designen knöt därmed tydligare an till Nord DDB:s reklamkoncept som lanserades ett och ett halvt år tidigare. Med ett tydligt design thinking har Smooth inte bara varit vägledande för utformningen av kommunikationen, men också visat en riktning för funktionen av Klarnas produkter och tjänster.

Nu vinner den nya designen 100 watt i kategorin strategisk design konsument med motiveringen:

"Det är inte enkelt att sätta ny branschstandard. Här sker det genom att låta strategisk design genomsyra hela bolaget, på ett lika delar inspirerande som affärsdrivande sätt. Modet att bryta kategorispråket med egensinnig art direction och tydlig visuell identitet skapar minst sagt skruvade enheter som både fängslar och underhåller. En milstolpe för svensk design."

Övriga vinnare:

75 watt: St. Eriks Bryggeri/Galatea och Bryner – St Eriks Bryggeri

50 watt: Stendahls och Länsförsäkringar Göteborg – "Misslyckad"

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

100-wattarenNord DDBReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.