Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag19.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Klarna ville ”muntra upp” befolkningen via influencers – fälls för otillåten marknadsföring

Publicerad: 28 December 2020, 13:10

Den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen, ASA, fäller nu Klarna för marknadsföring de tycker är ”oansvarig”.


Ämnen i artikeln:

KlarnaInfluencerASAInfluencers

Advertising standards authority (ASA) klandrar Klarna efter att den brittisk parlamentsledamoten Stella Creasy sagt ifrån och anmält betalbolaget, enligt Svenska Dagbladet. Det rör sig om fyra inlägg hos influencers, där Klarna nått ut med budskapet att ”muntra upp” genom att shopping – som då självklart ska ske via betalbolagets lösningar.

Klarna är ”besvikna” på beslutet från ASA, men har valt att plocka ner inläggen.

”Vi tar vår roll som annonsör på största allvar, framför allt när det kommer till ansvarsfull konsumtion och finansiellt välbefinnande under vad som varit ett unikt och utmanande år för brittiska konsumenter”, skriver Klarna i ett uttalande.

Det är inte första gången som Klarna gör övertramp i sin marknadsföring. I Sverige har bolaget bland annat klandrats för att ha brutit mot måttfullhet i konsumentkreditlagen i sin kampanj med rapparen Snoop Dogg.

ASA delar likt Reklamombudsmannen inte ut några böter till företag de klandrar. Däremot kan ett bolag tvingas till att söka ASA:s godkännande för nya reklamkampanjer vid upprepade övertramp.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.