Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Klart: Internet större än dagspress

Publicerad: 22 februari 2013, 09:57

Nu investeras mer pengar i internetreklam än dagspress.

2012 innebar ett tronskifte på posten som det största reklammediet i Sverige. Internet gick om dagspressen, med en marknadsandel på 24 procent, enligt IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

Under fjolåret föll reklaminvesteringarna i dagspress stadigt, medan utvecklingen var den motsatta för de flesta internetbaserade medieslagen.  

Nu har IRM räknat samman de totala reklaminvesteringarna under 2012, och de minskade med 2,1 procent till 31,9 miljarder kronor.  Internet kapar åt sig en marknadsandel på 24 procent, vilket innebär en omsättning på 7,7 miljarder kronor. Det är en ökning med 10 procent jämfört med 2011.  

Dagpressen minskade samtidigt med 12 procent jämfört med 2011. Omsättningen landade på 6,9 miljarder kronor enligt IRM, vilket betyder en marknadsandel på 22 procent.

– Under många år har IRM siffrorna visat hur Internet knappat in på dagspressen och 2012 skedde regimskiftet. Förflyttningen från tryckta till digitala medier är en spegling av konsumenternas beteende, säger Madeleine Thor, vd på IRM i en kommentar.

Under Q4 2012 omsatte reklammarknaden närmare 8,9 miljarder kronor, vilket är ett tapp på 3,9 procent mot 2011. Dagspressens ras fortsatte under kvartalet, då förutom internet även TV blev större än print.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.