Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Klart man hoppas på guld"

Publicerad: 18 Juni 2010, 14:17

I går började juryarbetet i Cannes Lions för Nakeds Fredrik Svensson som sitter i medie-kategorin. För Resumé summerar Svensson det hektiska året som varit, siar om framtiden – och avslöjar ett nytt kundkontrakt för byrån.


Ämnen i artikeln:

Fredrik SvenssonCannes LionsNaked

Fredrik Svensson på Nakeds kontor. Foto: Rickard Kilström.

November, 2008. Två månader efter krisens faktum bekräftades spekulationerna – Naked startar upp i Sverige. Grundarna Johan Falk och Fredrik Svensson nobbade toppjobb på Publicis och lämnade chefsposter på Starcom för att dra i gång en strategibyrå.

Skeptikerna var många. I samma veva drog flera byråer åt svångremmen och reklambranschen började stanna av.

– Ska man vara helt ärlig så när vi fick erbjudandet från Naked så tror jag inte någon av oss riktigt förstod hur djup den här krisen ska bli. Och det kanske var lika bra det, att vi inte var så eftertänksamma, för när vi sedan hade hoppat på tåget var det bara att kavla upp ärmarna och köra, säger Fredrik Svensson till Resumé som träffar honom i byråns lokaler centralt belägna på Östgötagatan på Söder.

På ett sätt tackar han konjunkturen också.

– Den spelade oss lite i händerna. I och med att vi var helt nystartade och kunde erbjuda ett alternativt sätt att se på kommunikation och hur man arbetar med kommunikation tror jag att flera- fick upp ögonen då många började se över sina samarbeten och hur man arbetar med reklam.

Vi blickar ut från ett av de ljust inredda konferensrummen. Utsikten är – säregen. Blicken styrs till nedbrända Katarina västra vårdgymnasiums gymnastikhall.

– Det är otroligt att den har stått orörd och förfallen sådär i så många år, jag tycker den är inspirerande på sitt sätt. I Stockholm är allt så perfekt så det är skönt när något får vara kvar med sina fel och brister, säger Fredrik Svensson.

Vi börjar prata om det som för branschen är lika stort som det kungliga bröllopet är för folket – Cannes Lions.  I går, torsdag, började juryarbetet. Fredrik Svensson sitter i mediejuryn.

– Jag tycker det är en intressant utveckling som har skett inom medie-kategorin, flera av bidragen i kategorin är var jag tror kommer att vara framtidens kommunikation. Disciplinerna flyter ihop i varandra och i medie-kategorin räcker det inte med att bara leverera en snygg printlösning, utan det måste vara kommunikation som är något större. Något som syftar till att skapa en konversation. I många lösningar är det konversation som är -mediet, vilket ger ett helt nytt perspektiv på hur man kan lösa ett problem.

Du har suttit flera gånger i Guldäggsjuryn, likaså Eurobest, och nu Cannesjuryn. Varför?
– Jag tycker att det är oerhört inspirerande att sitta i juryn. Man får se de bästa casen i världen, och jag inspireras mycket av att lära och se hur andra har gjort. Det är nästan det som jag ser fram emot mest – att inspireras av andra, och bli inspirerad själv. För att bli bra i det här jobbet måste man söka inspiration, hela tiden.

Hur tycker du att svensk reklam står sig internationellt?
– Vi har länge stått oss bra. Nu har jag bara sett en del av det som är med i år i Cannes. Men det är riktigt bra grejer.

Lösningar för Aftonbladet, RFSU, Bacardi, samt MTG/TV3 Play är några av de uppdragsgivare som Naked tävlar med i Cannes i år.

Och förhoppningarna är höga.

– Det är klart vi hoppas på guld. Det är därför man tävlar. Men dels ska man ha respekt för nivån i Cannes, det är mycket bra bidrag, dels ska man ha respekt för utmaningen att paketera lösningen, ibland är det inte alltid den bästa lösningen som vinner, utan den som har lyckats presentera sin lösning på bästa sätt.

Summera ert första år!
– Kul, intensivt, spännande.

Tufft?
– Nä, mer intensivt, det har gått oväntat bra. Vi fick en flygande start, och vi är ödmjuka inför det.

I dag har Naked elva kunder, femton varumärken och tolv anställda. Efter sommaren planerar man att rekrytera två personer till. Fredrik Svensson avslöjar också att man har ytterligare en kund med två starka varumärken på väg in.

Var är ni om ett år?

– Vårt Berlinkontor har blivit större, vi har anställt ett par personer till och jobbar förhoppningsvis exakt likadant som i dag. Jag vill fortsätta som vi gör. Göra precis det vi gör i dag, men mer.

Läs mer i veckans pappersutgåva av Resumé.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.