Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Klart: Trygg-Hansa byter till BBDO

Publicerad: 19 Februari 2010, 10:55

Slutförhandlingarna kring Trygg-Hansa-/Codan-affären värd cirka 70 miljoner kronor är klara. BBDO får huvudansvaret för det kreativa, medan nuvarande huvudbyrå DDB endast får hantera digital- och direktmarknadsföring via Rapp och Tribal.


Ämnen i artikeln:

BBDOTrygg-Hansa

Martin Kubu. Foto: Björn Elgstrand.

Häromdagen slutfördes förhandlingarna kring Trygga-Hansa/Codan-affären värd 68 miljoner kronor, varav 34 miljoner kronor i Sverige och 34 miljoner kronor för Danmark och Norge. En avsiktsförklaring, så kallad letter of intent, är skriven.

Resumé har tidigare rapporterat om att allt pekar på att DDB, som har haft huvuduppdraget, åker på en rejäl prestigeförlust och endast får ta hand om digital- och direktmarknadsföring via systerbyråerna Rapp och Tribal.

Enligt insatta källor till Resumé står det efter slutförhandlingarna nu klart att det blir på det viset.
Klart är också att BBDO blir huvudbyrå för hela Norden och tillsammans med BBDO Ehrenstråhle får ansvaret för det kreativa:

– Vi och den danska byrån kämpade hårt under den senare delen av jullovet och det känns hur kul som helst att vår ansträngning gav resultat, säger Martin Kubu, vd på BBDO Ehrenstråhle.

Fokus för BBDO Ehrenstråhle kommer av naturliga skäl att ligga på Trygg-Hansa, medan BBDO i Danmark fokuserar på Codan:

– Man kan väl säga så här att vi redan nu tänker på Trygg-Hansa hela dagarna, säger Martin Kubu.
Förra upphandlingen skedde våren/försommaren 2008. Då fick DDB huvudansvaret för det kreativa, medan systerbyråerna Rapp och Tribal fick hantera webb- och direktmarknadsföring.

Som Resumé tidigare har rapporterat genomför Trygg-Hansa/Codans ägare Royal Sun Alliance, RSA, byråupphandlingar på en rad marknader, däribland alltså den Skandinaviska.

Hestbaek Consult har varit ansvarig för upphandlingen.

Resumé har sökt DDB:s vd, Niclas Melin, för en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

BBDOTrygg-Hansa

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.