Reklam
KLART: TV4 och Svenska Spel måste dela med sig av Trissavtalet
Publicerad: 29 mars 2023, 09:22
Varje år sänder TV4 310 Trisskrap i Nyhetsmorgon. Foto: Svenska Spel
Efter närmare fyra år slår Högsta Domstolen fast att Svenska Spel och TV4 måste dela med sig av dokument gällande Trisskrapet i Nyhetsmorgon till Konsumentombudsmannen.
TV4 och Svenska Spel blir tvungna att dela med sig av det eventuella sponsoravtalet gällande Trisskrap i Nyhetsmorgon till Konsumentombudsmannen (KO), det står klart efter att Högsta Domstolen under morgonen meddelat sitt beslut. HD upphäver därmed Patent- och marknadsöverdomstolens beslut från hösten 2022. Parterna har därmed fyra veckor på sig att dela med sig av uppgifterna, inklusive det eventuella avtalet. Justitierådet och domstolens ordförande, Anders Eka, är dock skiljaktig och menar att grundlagen visserligen gör vissa undantag men att den ska gälla om det råder tveksamheter.
KO har sedan 2019 utrett huruvida Trisskrapet är en redaktionell produkt eller marknadsföring. Om det senare är faktum måste TV4 reklammärka inslagen. När KO granskar fall är företag enligt lag tvingade att lämna ut uppgifterna som behövs för att KO ska kunna utreda frågan, men i fallet med Trisskrapet har TV4 inte velat lämna ut uppgifterna. Som anledning har man hänvisat till efterforskningsförbudet vilket är en del av yttrandefrihetsgrundlagen. Syftet med lagen är att de som jobbar inom offentlig sektor ska kunna larma medier om missförhållanden utan rädsla för repressalier från sin arbetsgivare. Lagen gör dock ingen skillnad på huruvida det är känsliga uppgifter om missförhållanden i exempelvis välfärden eller ett affärsavtal mellan ett mediebolag och ett företag.
Frågan har blivit extra känslig i och med att Svenska Spel är statligt och TV4 delvis är ägda av staten genom Telia. TV4 är dessutom ett mediebolag som ställer höga krav på transparens från de som de själva granskar. Mediekanalen vill dock inte svara på några frågor om beslutet.
”Nu har det här beslutet kommit från HD. Vi får analysera vad det innebär. I övrigt vill vi inte förekomma KO:s process.” skriver en anonym presstalesperson till Resumé.
Resumé har tidigare kunnat avslöja att det åtminstone historiskt funnits ett sponsoravtal gällande Trisskrapet. I början av 2010-talet var avtalet värt cirka 40 miljoner och innefattade även ett åtagande från Svenska spels sida om att köpa reklamutrymme för drygt 100 miljoner kronor om året. Även sändningar av Lotto och en del sponsorskyltar på TV4-program har ingått. Justerat för inflation och att nivåerna stått stilla skulle avtalen i dag vara värda cirka 155 miljoner kronor om året.
Gunnar Wikström, processråd vid KO, välkomnar HD:s beslut.
– Vi är lättade över HD:s dom eftersom ett förbud hade fått förödande konsekvenser för myndighetens möjligheter att granska företags marknadsföring. Vi misstänker att trisskrapet skulle kunna vara reklam och borde markeras som sådan. Det är först när vi får se vad som står i avtalet som myndigheten får möjlighet att utreda saken.
Wikström anser att beslutet är av principiell vikt då det rör yttrande- och tryckfrihetslagen. Exakt hur de nu går vidare med utredningen ber han om att få återkomma om.
– Nu är vi på sätt och vis tillbaka på ruta ett och får ta ställning om vi ska titta på det från början eller om det finns någon annan infallsvinkel.