Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Klart: W+K blir Arlas globala byrå

Publicerad: 25 september 2013, 12:45

Patrik Hansson, commercial vice president på Arla Sverige.

Foto: Pressbild.

Wieden+Kennedy London har fått det globala uppdraget att marknadsföra mjölkjätten Arlas mejeriprodukter. Resumé har tidigare berättat att AMV BBDO tappat uppdraget och att Arla är ute i en global pitch, vilken nu alltså är signad och klart. Wieden+Kennedy var enda byrån som erbjöds att lämna offert.


Arla Foods-koncernen består av tre varumärken Lurpak, Castello, som  Mother arbetar med och Arla, som under en tid har stått utan byrå efter  att Abbot Mead Vickers BBDO, AMV BBDO, tappat kontot.

Wieden+Kennedy  får nu förtroendet att skapa traditionell och digital marknadsföring  över Europa för varumärken som Arla Buko, Arla Harmonie och Arla Yoggi.

Kampanjen är beräknad att dra igång i början av 2014, enligt Campaignlive.

Wieden+Kennedy åkte ut från upphandlingsprocessen 2009 då just AMV BBDO gick segrande ur striden.

Wieden+Kennedy  har dock arbetat med Arla Foods i Danmark sedan år 2006 efter att ha  vunnit det brittiska Lurpak-kontot. Byrån vann sedan också det globala  Lurpak-kontot såväl som jobb för Arla-produkterna Cravendale och  Lacofree, enligt Campaignlive.

En majoritet av Arlas egna varumärken  finns i de nordiska länderna, förutom Norge, samt Tyskland och Holland.  

Arla planerar även att introducera sina produkter i Kina och Ryssland,  enligt Campaignlive.

Carat hanterar Arla Foods medieköp i Europa, vilka ligger på 100 miljoner pund, enligt Campaignlive.

Resumé  kunde i början av maj berätta att Arla går ut i global pitch och bolagets  commercial vice president, Patrik Hansson, gav då följande kommentar.
”Vi har anlitat varumärkesbyrån Added Value i London för att undersöka vart vi vill ta Arla som varumärke.”

Han berättade också att svenska ANR BBDO:s arbete fortsatte som vanligt:
”Vi  är nöjda med leveransen från ANR BBDO. Vi kan heller inte bara dubba  och sända ut kampanjer från vår byrå i London, utan det krävs en  anpassning till den lokala marknaden. Så det återstår att se om de kan  behålla uppdraget eller ej.”

Fredrik Pantzerhielm, grundare, partner och även ansvarig för Arla-kontot på ANR BBDO Sverige, uppger att han ännu inte har fått någon information om hur Wieden+Kennedy-valet påverkar Sverige-uppdraget för ANR BBDO.
– Vi vet inte idag hur eller när det påverkar oss. Fortsättning följer, säger han.

Han uppger också att ANR BBDO kommer med ett antal intressanta kampanjer i höst.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.