Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Klassiska basketkängan uppdateras efter 98 år

Publicerad: 24 juli 2015, 12:17

Den nya gympaskon är ganska lik den gamla som kom 1917

Foto: Converse

En av värdens mest kända gympadojor ska till slut få en remake för 2000-talet. Frågan är om skillnaden märks.


Ämnen i artikeln:

ConverseNike

Sedan Nike köpte det klassiska skomärket 2003 har man behållit utseendet på tygskon Chuck Taylor All Star. Nu, snart hundra år efter lanseringen, försöker man sig på konststycket att skapa en uppföljare, Chuck Taylor 2. Det rapporterar Adweek.

Resultatet? Den är ganska lik sin föregångare. Företaget säger att man inte vill göra allt för stora ingrepp i storsäljaren.

– "The Chuck" är nästan hundra år gammal och det är i stort sett samma sneaker nu som då, säger Geoff Cottrill, märkesansvarig på Converse till Adweek.

Snarare än att gå steget före konsumenterna har man valt att gå bredvid dem. Geoff Cottrill säger att man har lyssnat på vad kunderna vill ha. Sulan har blivit lite mjukare och materialen är överlag mer funktionella men i övrigt har man gått varsamt fram.

– Den här förändringen är inte det minsta radikal.

Nästa vecka sjösätter Converse tillsammans med byrån Anomaly en internationell kampanj i alla kanaler med namnet "Ready for more".

Mika Wallgren

Ämnen i artikeln:

ConverseNike

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.