Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Kleerup och Sabina Ddumba tonsätter ny Volvokampanj

Publicerad: 6 Maj 2016, 08:23

Foto: Kampanjbild/Volvo

Svenska artister har blivit ett centralt inslag i Volvo Cars stämningsfulla bilreklamer. Nu ska nya V40 säljas in tillsammans med låten ”Carry On” som kommer ut i dag fredag.


Ämnen i artikeln:

VolvoVolvo CarsAndreas Kleerup

Robyn, Mando Diao, Avicii. Listan kan göras lång över de svenska artister som skapat resvänligt soundtrack till Volvo Cars bilkampanjer och bidragit till dess succé. Amanda Bergman och Oskar Linnros version av Ted Ströms låt "Vintersaga" ledde till exempel till ett Guldägg i kategorin Årets bästa reklamfilm. Nu har turen kommit till Andreas Kleerup och Sabina Ddumba, som i dag släpper låten ”Carry On”. En teaser på Youtube avslöjar att reklamfilmen precis som många tidigare Volvoreklamer tycks utspela sig i mörka, urbana stadsmiljöer, varvat med scener med artisterna.

Sabina Dumba har efter sina hits ”Not too Young” och ”Effortless” blivit utnämnd till Årets nykomling i både P3 Guld och Grammisgalan. Hon ser medverkan i Volvokampanjen som hedersam.
– Att vara med i en Volvokampanj är ganska stort, jag har ju suttit hemma och tittat på reklamen och tänkt vad fett det hade varit att själv vara med, och nu sitter jag här, säger Sabina Ddumba i en kommentar och passar samtidigt på att hylla kollegan Andreas Kleerup som ett geni.

– När Volvo frågade mig om att samarbeta med dem kände jag bara att det var grymt och hedersamt. Jag menar Zlatan, Max Martin, Volvo är ju en del av det bästa med Sverige, säger Andreas Kleerup själv.

Kampanjens budskap är enligt Volvo att ”resan börjar med dig”, om att ha mod och att bryta ny mark.
– Sverige står för kreativitet och nytänkande inom musik. Det stämmer med våra värden, säger Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Cars Sverige.

Volvos musiksatsning började 2013 med Mando Diaos ”Strövtåg i hembygden”, också då tillsammans med en V40. Bilmärkets tonsatta kampanjer nu är uppe i totalt 56 miljoner spelningar och visningar på Youtube, Facebook och Spotify.
– Musik är en viktig hörnsten för oss. Vi vill fortsätta att vara plantskola för nya artister likväl som vi ser ett stort värde i att arbeta med dem som redan är etablerade. Musik adderar energi och kreativitet till våra kampanjer. Mycket glädjande är också att musiken får sitt eget liv, att vi är med och bidrar till att musiksverige får nya stjärnor och musik som spelas långt efter det att våra kampanjer avslutats, fortsätter Per Carleö.

Måndag den 9 maj kommer kampanjen ut. Se en teaser nedan.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.