Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Klimataktivist bakom anmälningsvåg mot Arla

Publicerad: 22 Oktober 2019, 13:37

Med 153 anmälningar till Konsumentverket är Arla ett av företagen som fått flest svenskar att reagera mot marknadsföringen. 35 av anmälningarna har kommit den senaste veckan sedan klimatprofilen Jonna Elofsson Bjesse skrivit i olika Facebookgrupper och uppmanat konsumenter att agera.


Ämnen i artikeln:

ArlaHållbarhetBjörn RietzReklam

Resumé rapporterade i förra veckan om hur flera konsumenter har reagerat mot Arlas användning av texten "netto noll klimatavtryck" på förpackningarna av sitt ekologiska sortiment. Med "netto noll" hänvisar Arla till att alla utsläpp av växthusgaser som är kopplade till produkterna kommer att kompenseras. Sedan satsningen lanserades i mitten av sepember har 146 anmälningar kommit in till Konsumentverket, 35 av dessa har kommit efter ett inlägg om att kampanjen borde anmälas i ett antal grupper på Facenook.

Jonna Elofsson Bjesse är utbildad miljövetare och är bland annat skribent på Supermiljöbloggen och en av två som driver podden "Du, Jag och Jorden". Efter att ha tagit del av Arla (arlas nya kampanj "netto noll"?) i en tv-reklam söndagen den 13 oktober skrev hon inlägg i tre olika Facebookgrupper kopplade till miljörörelsen där hon berättade att hon anmält reklamen till både Konsumentverket och Reklamombudsmannen. Den följande veckan har 35 personer anmält reklamen till KV medan RO inte vill uttala sig om pågående ärenden.

I Facebookinlägget riktar hon sig till andra som också reagerat på reklamen och uppmanar att "beskriva reklamen utförligt", hon berättar att hon gjort samma anmälningstext till både Konsumentverket och Reklamombudsmannen för "felaktig marknadsföring" i kategorin "vara" respektive "vilseledande reklam".

– Jag blev väldigt förvånad över att de använde termen netto noll och anser att det är vilseledande av en liknande anledning som när Max fälldes för hur de hade använt termen klimatpositiv i sin marknadsföring. Klimatkompensation är ett komplext begrepp som här används alldeles för förenklat. Därför lade jag ut i Facebookgrupper och förklarade varför jag anser att marknadsföringen är vilseledande.

– Inga livsmedel kan ha "netto noll" klimatavtryck. Om Arla klimatkompenserar får de säga det i stället eftersom många konsumenter inte har kunskap om vad klimatkompensation innebär exakt. I dag framstår det som att mjölken inte har någon klimatpåverkan.

Arlas presschef Erik Bratthall säger att uträkningen är granskad av revisionsbyrån EY och att företaget har använt sig av internationell standard för klimatmärkning. Hur ser du på att Arla hänvisar till internationell standard?
– Det finns inga sådana standardiseringar då detta med klimatkompensation är så pass nytt. För mig sattes en standard när Max fälldes för användandet av klimatpositiv, men det är inte jag som ska göra den bedömningen utan det är upp till RO och Konsumentverket.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev