Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Klimatfokus i Forsman & Bodenfors nya koncept för SJ

Publicerad: 24 Oktober 2019, 11:52

Forsman & Bodenfors har tagit över SJ från TBWA. I det nya kommunikationskonceptet lyfter SJ fram tåget som hållbart resealternativ och uppmanar konsumenten att fortsätta resa i tider av klimatångest.


Ämnen i artikeln:

SJReklamForsman & Bodenfors

Efter fem år med TBWA övergick SJ nyligen till ett samarbete med Forsman & Bodenfors. När det tidigare konceptet var starkt präglat av syftesdrivet tar den nya kommunikationen inte helt otippat tydlig utgångspunkt i klimatfrågan och behovet att ställa om till en hållbar framtid.

I den första kampanjen sparar inte SJ på att tala om tågets produktfördelar gentemot konkurrerande transportmedel:

"Nu när många söker en lösning på hur vi ska ställa om för en mer hållbar framtid, är vi redan där. Vi på SJ är det för att vi är så dramatiskt mycket mer klimatsmarta än något annat alternativ.", lyder copyn som även slår fast att en flygresa Stockholm — Göteborg släpper ut motsvarande mängd koldioxid som 40.000 tågresor på samma sträcka.

Även bilindustrin pikas.

"Det som bilindustrin nu försöker göra - och kanske lyckas med på sikt - har alltid funnits hos oss."

Kampanjens budskap koncentreras sedan till att konsumenten uppmanas att fortsätta resa, tillsammans och att tåget tar människan "in i framtiden utan att skada den".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

SJReklamForsman & Bodenfors

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev