Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Klirr går vidare – byter namn och vd

Publicerad: 19 Februari 2018, 09:52

Mirja Kais blir ny vd för Nosy, tidigare Klirr Stockholm.

För att signalera sin transformation till fullservicebyrå byter Klirr Stockholm namn till Nosy. Samtidigt lämnar Fabian Zwedberg över vd-posten till Mirja Kais.


Ämnen i artikeln:

KlirrFabian ZwedbergReklamKlirr StockholmNosy

När Klirr Stockholm 2001 lanserades var det som en renodlad action marketing-byrå. I takt med att branschen sedan dess utvecklats har även Klirr ändrat sitt erbjudande till att i dag vara en fullservicebyrå.

För att signalera den transformationen väljer man nu att skrota namnet Klirr Stockholm för Nosy.

– Det här är inte bara ett förtydligande till marknaden. Det är precis lika viktigt internt. Klirr Stockholm har hela tiden jobbat hårt och beslutsamt för att landa rätt i den förändringsresa vår bransch genomgått och genomgår. Det är den inställningen som utvecklat företaget till vad det är idag, säger Mirja Kais, nytillträdd vd på Nosy.

Kais tar över vd-rollen efter att delägaren Fabian Zwedberg som blir kvar i bolaget som delägare, projektledare och styrelseledamot.

Mirja Kais rekryterades redan för två år sedan till Klirr och har sedan dess haft rollen som byråchef. Tidigare i karriären har hon bland annat grundat reklambyrån Svenssons och jobbat för King och R/GA, varifrån hon rekryterades till Klirr.

I sin nya roll kommer hon att jobba tätt tillsammans med byråns creative director, Filip Lindquist, som tidigare var med och grundade Svenssons.

– Jag beslutade mig för att börja på Klirr av samma anledning som jag nu antar VD-rollen. Jag ser stor potential i att fortsätta utveckla hur vi kombinerar det som historiskt varit Klirrs styrka; förståelsen för hur man förflyttar produkter ur hyllorna, med vår erfarenhet av att förflytta varumärken och attityder, förklarar hon.

– Det är där vår kärnidentitet ligger och den kommer vi att utveckla ännu mer. Vår syn på integrerad effektiv kommunikation handlar inte om kanaler i första hand, utan om nivåer - om att hålla ihop kommunikationen från strategiskt konceptuell nivå hela vägen ner till daglig taktik och konvertering.

Klirr Stockholm har de senaste åren sett omsättningen sjunka, från en toppnotering på 92 746 000 kronor (2011) till att 2016 omsätta 66 917 000 kronor. Samtidigt har EBITDA-resultatet också varit vikande, från 8 736 000 kronor (2011) till 2 680 000 kronor (2016).

Mot slutet av 2017 fick man dock in en rad nya kunder och gjorde flera nyanställningar, däribland en multidesigner och en filmproducent. I ett pressmeddelande aviserar man att fler rekryteringar är att vänta.

– För oss är det ett tydligt bevis på att vi är i fas med marknaden och erbjuder den kunskap som uppdragsgivare letar efter när de söker en långsiktig kommunikationspartner. Så från och med nu heter vi det som gjort oss framgångsrika, säger Mirja Kais.

Hur ska du vända på de här siffrorna?

– Precis som hela branschen har Klirr de senaste åren varit inne i en förändringsprocess där vi varit tvungna att granska våra intäktsflöden och se var pengarna kommer in. Inom ramen för den processen har vi även skalat ned vår produktionsverksamhet. För att optimera intäkterna behöver vi jobba med rätt sorts kunder, inte bara många, berättar Mirja Kais för Resumé.

Vilken typ av kunder tänker du på då?

– Vi vill jobba mer heltäckande. Tittar man på en kund som KLM så har de behov av alltifrån det strategiska och kreativa till produktion och där vi rent organisatoriskt försöker säkerställa att vi inte bara har stor kapacitet utan att vi även har rätt kompetenser på varje del av leveransen i vårt helhetserbjudande, fortsätter hon.

2013 gick fusionerades Klirr med den digitala byrån Tewonder. Året därpå var byrån tvungen att göra nedskärningar till följd av att flera kunder drog ned på sin marknadsföringsbudget.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.