Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Klirr vinner KLM – här är första kampanjen

Publicerad: 16 Augusti 2017, 07:21

Efter att ha kammat hem pitchen för KLM presenterar Klirr nu sin första kampanj för det nederländska flygbolagets nordiska del.


Ämnen i artikeln:

KlirrReklamKLM

Det var i slutet av förra året som Klirr gick vinnande ur KLM:s upphandling om uppdraget för den nordiska marknaden.

Pitchen avgjordes baserat på byråns strategiska nivå och vi kände att Klirr både förstod och kunde utveckla vår nya position samt göra långsiktig och sammanhållen kommunikation. Det kändes bra redan från första mötet, de strategiska resonemangen de förde och förståelsen de visade för varumärket underlättade vår beslutsprocess. Trots att KLM är ett av de största flygbolagen i Norden har skandinaver inte en så tydlig bild eller uppfattning om själva varumärket, så detta är det första steget i att ändra på det, säger Emmelie Johansson, marknadschef på KLM North Europa och ansvarig för pitchen.

Den 31 juli lanserade så Klirr den första delen av kampanjen "Great News from around the world" för KLM. I kampanjen söker KLM tre reportrar från Sverige, Finland och Norge för att resa runt i världen och rapportera goda nyheter. KLM fick in 2 000 ansökningar till "reporterjobben".

När vi kom på idén så kändes det genast rätt i magen. Gensvaret har varit otroligt, jag tror vi lyckades hitta en perfekt mix av drömmen om det stora äventyret och att göra någonting gott, säger Felicia Lodin, art director på Klirr.

I oktober är det dags för kampanjens andra del. Då ska reportrarna ut i världen och sprida sina nyheter via Instagram samt en kampanjsajt.

Globalt har KLM en ny strategiskt position som handlar om caring och det är ur det som ”Great News from around the world” är sprunget. Vi vill visa att trots att världen ofta ser mörk ut så händer det en massa positivt överallt, hela tiden. Både i det stora och lilla. Och att resa är det bästa sättet att upptäcka det, säger Karin Nilsson, copywriter på Klirr.

Kampanjen är den första som Klirrs nye creative director Filip Lindquist är inblandad i för byråns räkning.

Arbetsgrupp Klirr:

Mirja Kais – Projektledare

Johan Sahlström – Planner

Carmen Recarey - Produktionsledare

Filip Lindquist – Creative Director

Felicia Lodin  – Art Director

Karin Nilsson – Copywriter

Tobias Wallin & Otto Andersson - Motion Designer

Lotta Engström & Annika Messing - Formgivare

KLM

Emmelie Johansson – Marknadschef KLM North Europe

Carina Bergqvist – Brand Manager & PR ansvarig

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

KlirrReklamKLM

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.