Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Klockföretagets nya Ambition

Publicerad: 8 April 2009, 09:22

Stjärnurmakarna lämnade Ymer för Ambition. I maj kommer första kampanjen från nya samarbetspartnern. Fokus ligger på mode.


Stjärnurmakarna uppvaktades av Ambition och lämnade det fleråriga samarbetet med Ymer reklambyrå.
– Vi tar nu över hela deras marknadskommunikation. Vi träffade dem i våras och gick in i en av oss initierad pitch. Vi uppvaktade dem och gav förslag på hur de kan förändra sitt varumärke. Det finns möjligheter att utveckla stjärnurmakarna och de nappade, säger Helena von Matérn, ad och kreativt ansvarig på Ambition.

Målet är nu att ta Stjärnurmakarna från att vara en urmakare till en aktör på modearenan.
– Vi vill att de ska introducera klockan starkare som en modeasseccoar. Det har resulterat i jättefina modebilder tagna av modefotografen Annika Aschberg.

Det nya konceptet ska spegla olika personligheter.

Vad tycker du om deras tidigare marknadsföring?
– Den var väldigt traditionell och butiksorienterad, väldigt grafisk, och lockade kanske inte så mycket till underliggande känslor. Det är helt rätt, så kan man göra men ska man ta nästa steg och tala till hjärtat istället för det rationella, tala till lusten att köpa klocka och höja deras varumärke, då behövs något mer. Det där lilla extra behövs för att komma upp på modearenan istället för att bara vara en urmakare, säger Helena von Matérn.

Ambition ser varumärkesbutikerna och varuhusen som de nya konkurrenterna.

Kampanjen, som kommer i början av maj, kommer att bestå av dr som kommer att gå rikstäckande, butiksmarknadsföring, print och webb.

Hur fördelas budgeten?
– Mest läggs på dr eftersom det kommer att gå rikstäckande. Sedan ökas budgeten för onlinemarknadsföringen, den är nummer två i prioritering.

Stjärnurmakarna har jobbat med Ymer i tre år.
Varför avslutade ni samarbetet?
– Vi kände att vi hade kommit till det läget där vi tänkte lite olika. Man vill att ett samarbete  ska vara ömsesidigt så det var dags att byta, säger Malin Hammarström, marknadsansvarig på Stjärnurmakarna.

Ambition har gjort en del projekt åt Stjärnurmakarna de senaste fyra åren. Ambition har dock aldrig haft hand om huvudkontot.
– De har legat och bubblat hos oss och vi har känt på dem en längre tid.

Stjärnurmakarna

Uppdragsgivare: Malin Hammarström
Byrå: Ambition
Arbetsgrupp: Cecilia Rosengren, projektledare, Johanna Svensson, produktionsledare, Helena von Matérn, AD,  Sofia Åsman, originalare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.