Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Klotterkampanj från Telia gick hem

Publicerad: 20 maj 2008, 12:46

I början av februari startade klotterkampanjen från Telia där fem olika kändisar visade upp varsitt telefonklotter. Printkampanjen var en del av en större kampanj från telefonföretaget med syfte att lyfta hemtelefoni. Resultatet – nästan 90 procent har sett kampanjen.


Telefonklotter från Christer Lindarw.

Kampanjen har gått brett under nästan två månader i både dagspress, magasin, webb och utomhus. Detta har även backats upp av en film där Teliapappan, Roland Nordqvist, pratar i telefon med en gammal kvinnlig bekant.
– Kampanjen för Telia fast telefoni har gett fantastiska resultat i kampanjmätningen. 97 procent av dem som ringer mycket har sett kampanjen, säger Jörn Arnell, projektledare på Storåkers McCann.

I undersökningen har 89 procent uppgett att de har sett kampanjen, 88 procent angav Telia som avsändare och 78 procent lyckades ange rätt budskap.
– Vi hade hoppats på ett positivt mottagande men blev överraskade att folk blev så oerhört positiva till varumärket.

Vilka enheter har gett bäst resultat?
– Tv har varit viktigt men print har varit särskilt viktigt för att etablera idén om klotter. Resultatet har blivit att man gillar Telia.

Har folk förstått att de olika enheterna med klotter och filmen med Roland är en och samma kampanj?
– Vi har samma budskap i alla enheter så de driver varandra men i övrigt har det inte varit ett självändamål i sig att folk ska se det som en enhetlig kampanj. Varje media har sin styrka och det måste man ta hänsyn till.

Kampanjen har även fått uppmärksamhet i media och pr-värdet uppskattas i undersökningen till 6,5 miljoner kronor.
– Vi fick uppslag i Expressen och en del andra tidningar. Det får ett självklart nyhetsvärde när kändisar är med. Dessutom har det varit bra genomslag på bloggar och andra forum.

Hur kommer ni att jobba vidare med det här?
– Klottret kommer att utvecklas men exakt hur kan jag inte säga, det är en överraskning. Vi kommer att fortsätta med print, tv, utomhus, event och pr, säger Jörn Arnell.

Storåkers McCann har gjort ett årsupplägg för Telia.
– Vi har tagit fram en bärande idé som kommer att utvecklas över tid.

I kampanjen har Kajsa Bergqvist, Björn Skifs, Camilla Läckberg, Christer Lindarw och Lill Lindfors bidragit till varsin annons.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.