Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Knaprare framtid väntar byråer

Publicerad: 11 September 2015, 06:17

Reklambyråer kan få mindre uppdrag i framtiden

Foto: Colourbox

Marknadschefer uppger att de kommer att jobba mer inhouse i framtiden, Amelia Adamo lämnar styrelseuppdrag och nu kan journalister liverapportera på Facebook. Det är några av rubrikerna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerAmelia AdamoFacebookMorgonsvepet

Knaprare framtid väntar byråer
Marknadschefer räknar med att använda byråer i en lägre utsträckning för att istället göra mer jobb inhouse år 2020, visar en studie från konsultbolaget MediaSense. Studien bygger på svar från 200 marknadschefer. 58 procent av respondenterna uppgav att antalet byråer de jobbar med kommer att minska de kommande fem åren, skriver Campaign.

Amelia Adamo lämnar Kapp-Ahls styrelse
Mediedrottningen Amelia Adamo har avböjt att bli omvald i Kapp-Ahls styrelse inför årsstämman den 2 december, det skriver Dagens Industri.

Nu kan journalister sända live via Facebook
Tidigare har Facebooks app Mentions endast varit tillgänglig för skådespelare, politiker, pop- och idrottsstjärnor. Nu tillgängliggör det sociala nätverket tjänsten för journalister som vill kunna använda den för liverapportering via Facebook. På så sätt kan nyhetshändelser realtidrapporteras via Facebook. Endast journalister med verifierade profiler kommer att kunna använda Mentions. Det skriver TheVerge.

Vårdcentraler får tv-reklam
Region Jämtland Härjedalen har beslutat att införa tv-skärmar med reklam på sina vårdcentraler. Genom att sälja annonsplatser så hoppas politikerna att få in pengar till drogförebyggande arbete, rapporterar Sveriges Radio P4 Jämtland.

Nu får påven sina egna emojis
Coca-cola, Ikea, Star Wars och Mentos är fyra varumärken som redan har emojis. Nu finns det nya anledningar att sms:a i Vatikanen. Lagom till påven Franciskus besök i USA den 22 september har appen Popeemoji dykt upp i iOS och Android, skriver AdWeek. Bakom initiativet står det katolska nätverket Atleteia och appen är en del av kampanjen "#GoodIsWinning" som riktar sig till unga.

Reinfeldt dyker upp i Café Bärs
Den före detta statsministern Fredrik Reinfeldt medverkar i en sketch i "Café Bärs", skriver Expressen. Här diskuterar han fotboll och bjuder, som supporter till Djurgårdens IF på en sågning av Stockholmskonkurrenten Hammarby. – Djurgården har elva sm-guld, Hammarby ett, säger han i programmet.

Polisen varnar för falsk Ica-hemsida
Polisen varnar för en falsk Ica-hemsida på Facebook. Bedragaren låtsas att personer har vunnit en tävling i ett försök att blura till sig bankkontonummer. En kvinna har redan fått sitt konto tömt på 90 000 kronor.
– Det är extremt trovärdigt gjort – det är osannolikt att det bara är hon som har drabbats, säger Jan Olsson, på polisens nationella bedrägericenter till Aftonbladet.

Informationsläckan som Apple inte hade räknat med
I onsdags presenterade Apple nya iPad Pro med en gigantisk skärm på 12,9 tum som gör läsplattan till ett bättre arbetsverktyg. Det var dock en detalj som keynote-publiken inte fick veta – minnet på läsplattan. Men samarbetspartnern Adobe lade upp ett blogginlägg där de berättade att iPad Pro hade ett RAM-minne på 4GB. Informationen raderades snabbt från bloggen, men flera tidningar hann plocka upp den, skriver Business Insider.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.