Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 17 december 2008, 15:19
Med hot om ett vite på 500 000 kronor förbjuder KO JTI Sweden att marknadsföra produkten Camel med hjälp av inspirerande bilder.
Ämnen i artikeln:
KonsumentombudsmannenJTI Sweden marknadsförde Camel med en reklamskylt där en kamel kunde skönjas i ett undervattenlandskap. Nu har KO förbjudit reklamen. Bryter JTI mot förbudet riskerar de ett vite på en halv miljon kronor.
Tobaksreklam är i princip förbjuden i Sverige. Tre undantag finns dock. Ett av dem gäller för marknadsföring inne på försäljningsställen för tobaksvaror. Enligt KO är dock huvudregeln att reklam och marknadsföring för tobaksvaror till konsumenter inte är tillåten.
I beaktande av det anser KO att den nu påtalade reklamskylten för Camel är för påträngande. KO skriver i föreläggandet att skylten inte innehåller någon saklig information och att den är ägnad att väcka särskild uppmärksamhet, vilket är förbjudet.
Linda Fagerlind
Ämnen i artikeln:
Konsumentombudsmannen