Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KO förbjuder Camelreklam

Publicerad: 17 december 2008, 15:19

Med hot om ett vite på 500 000 kronor förbjuder KO JTI Sweden att marknadsföra produkten Camel med hjälp av inspirerande bilder.


Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

JTI Sweden marknadsförde Camel med en reklamskylt där en kamel kunde skönjas i ett undervattenlandskap. Nu har KO förbjudit reklamen. Bryter JTI mot förbudet riskerar de ett vite på en halv miljon kronor.

Tobaksreklam är i princip förbjuden i Sverige. Tre undantag finns dock. Ett av dem gäller för marknadsföring inne på försäljningsställen för tobaksvaror. Enligt KO är dock huvudregeln att reklam och marknadsföring för tobaksvaror till konsumenter inte är tillåten.

I beaktande av det anser KO att den nu påtalade reklamskylten för Camel är för påträngande. KO skriver i föreläggandet att skylten inte innehåller någon saklig information och att den är ägnad att väcka särskild uppmärksamhet, vilket är förbjudet.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.