Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KO förbjuder JTI Swedens reklam

Publicerad: 15 juni 2009, 13:26

KO förbjuder den marknadsföring som JTI Sweden haft för bland annat Camel. Enligt KO är reklamen osaklig och utan koppling till produkten. Bryter JTI mot förbudet riskerar de ett vite på 500 000 kronor.


En av de aktuella skyltarna.

I slutet av 2008 förbjöd Konsumentombudsmannen, KO, JTI Sweden att använda en reklamskylt för Camel där en kamel kunde skönjas i ett undervattenlandskap. Enligt KO var reklamskylten för Camel för påträngande.

Nu går KO återigen på företaget. Denna gång har JTI Sweden marknadsfört Camel med en reklamskylt med färgtuber och penslar samt en med mixerbord och hörlurar. Enligt KO har föremålen på bilderna ingen som helst anknytning till produkten och reklamen är därmed enligt KO en överträdelse av tobakslagen.

KO förbjuder JTI att fortsätta använda reklamen. Förbudet är förenat med ett vite på 500 000 kronor.

Enligt JTI Sweden har de redan plockat ner reklamskyltarna.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.