Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

KO går inte vidare med anmälda Preem-annonser

Publicerad: 24 Augusti 2020, 14:51

Konsumentombudsmannen, KO, anser att Preems uppmärksammade nativeannonser faller inom ramen för opinionsbildning, och därmed lyder under yttrandefrihetsgrundlagen, och tar därför inte upp fallet.


Ämnen i artikeln:

Preem

Frågan om Preems marknadsföring, särskilt med koppling till det nya raffinaderiet i Lysekil, har det senaste året fått stor medieuppmärksamhet. Medieuppmärksamheten är delvis ett resultat av Greenpeace protester och opinionsbildande.

Nu meddelar Konsumentombudsmannen, KO, att de inte kommer att pröva Preems nativeannonser som gått i Dagens nyheter och Expressen, det rapporterar Sveriges Radio P4 Väst. Anledningen är att innehållet i annonserna enligt KO är att betrakta som opinionsbildning, varför det faller under yttrandefrihetsgrundlagen.

Tidigare i sommar kritiserade Konsumentverket sju av Preems reklamfilmer eftersom de ansåg dem vara vilseledande kring effekterna på miljön.

Läs mer om Preem här!

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Preem

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.