Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

KO ger sig på kosmetikföretag

Publicerad: 13 Oktober 2008, 08:14

Konsumentombudsmannen, KO, förbereder att dra två kosmetikaföretag inför Marknadsdomstolen. Anledningen – vilseledande reklam om effekterna av antirynkkräm.


L’Oreals reklam för produkten Derma Genesis som ska göra huden synligt yngre.

KO tittar just nu på möjligheterna att dra två kosmetikföretag inför Marknadsdomstolen. Enligt KO kan företagens påståenden om rynkkrämernas effekter vara vilseledande marknadsföring. Det uppger Ekot.

KO är bland annat tveksam till resultaten av krämerna. I reklamen utlovas ofta fantastiska resultat och ofta hänvisar företagen till vetenskapliga argument. KO ifrågasätter nu om företagen verkligen kan bevisa påståenden som till exempel att man ser tio år yngre ut efter behandling.

KO har låtit en hudläkare genomföra tester, likt företagens egna, på produkterna. Hudläkaren fann brister i de vetenskapliga metoderna. Läkaren menade att företagens tester inte följde de kriterier som finns uppsatta vid läkemedelsforskning. Och det anser KO att de bör göra.

– Vi tycker inte att man med ena handen kan lägga sig så nära läkemedelspåståendena som möjligt och samtidigt med andra handen säga att vi ska absolut inte bedömas efter nåt som ens är i närheten av de kriterierna. Väljer man att använda den typen av marknadsföring då är det vår uppfattning att man också får finna sig i att kriterierna kommer att ställas högre, säger Mattias Grundström , jurist hos KO, till Ekot.

Ett av de två granskade företagen är L’Oreal.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.