Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

KO ger vinimportör bakläxa för dr-utskick

Publicerad: 4 Juli 2008, 12:56

Vinimportören Enosvezia valde förra sommaren att marknadsföra sitt vin Hidden Rock med hjälp av en man utklädd till känguru som delade ut tablettaskar till förbipasserande. Nu förbjuder KO reklamen.


Hidden Rock som bag-in-box.

Dr-utskicket rörde vinet Hidden Rock som bag-in-box. Tablettaskarna, totalt cirka 10 000, var utformade på samma sätt som boxvinet och på askarna stod det "Sugen på vin?" "Pris 179 kr" och "Artnr:82702".

Nu förbjuder KO företaget, som idag går under namnet Enjoy Wine & Spirit, att marknadsföra alkoholdryck till konsumenter genom att dela ut direktreklam. Bryter de mot förbudet riskerar de ett vite på 200 000 kronor.

I beslutet skriver KO att den aktuella marknadsföringen, där en man aktivt delat ut reklam till konsumenter, varit uppsökande, vilket strider mot alkohollagens krav på måttfullhet.
”Enligt förarbetena till alkohollagen kan alkoholreklam förbjudas på grund av hur den spridits. Reklamens innehåll och utformning saknar då relevans eftersom redan själva spridningsvägen i sig är otillbörlig.”

Enjoy Wine & Spirit försvarade tilltaget med att reklamen vände sig till en målgrupp mellan 30-50 år, men enligt KO spelar det inte någon roll på grund av det rör sig om direktreklam som i sig är uppsökande.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.