Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

KO granskar Citibank

Publicerad: 16 Juli 2008, 06:19

Efter att en anmälan har kommit in till Konsumentverket har myndigheten beslutat sig för att granska Citibanks marknadsföring. Anledningen är att räntan på 5,55 procent som nämns i reklamen enligt anmälan inte överensstämmer med verkligheten. KO är också kritisk mot marknadsföringen av Citibanks travel pass.


Det är i reklamen för Citibanks privatlån som räntan på 5,55 procent nämns. Enligt anmälan är den effektiva räntan i själva verket betydligt högre.

KO har också granskat marknadsföringen av och avtalsvillkoren för bankens Citi travel pass, som också blivit anmäld. Bland annat klagar anmälarna på att försäljningsmetoden är påträngande och att informationen om tjänsten och resan inte är saklig och korrekt. Enligt KO finns det flera tvivelaktigheter i marknadsföringen av kreditkorten som sålts med hjälp av gratisresor.

Bland annat skriver KO:
Enligt Konsumentverket s/KO:s uppfattning är det inte i överensstämmelse med god kreditgivningssed att vid marknadsföring av kredit koppla ihop marknadsföringen med en säljfrämjande åtgärd på det sätt som skett. Marknadsföringen är av denna anledning inte så återhållsam och måttfull som krävs av vid kreditreklam. Marknadsföringen strider därför mot såväl god kreditgivningssed som god marknadsföringssed och är därmed otillbörlig enligt marknadsföringslagen.”

Citibank har fram till den första september på sig att kommentera uppgifterna.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.