Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KO granskar Swedbanks reklam

Publicerad: 4 december 2013, 08:28

Swedbanks två största aktivt förvaltade aktiefonder har bara slagit sitt jämförelseindex ett av tio år. Nu ska Konsumentverket granska bankens marknadsföring, det skriver SvD.


Ämnen i artikeln:

KonsumentombudsmannenSwedbankKonsumentverket

Tomas Hedberg är chefen för Swedbanks fondbolag Robur. I slutet av november intervjuades han av SvD Näringsliv. Här förklarade han att avkastningen i två av bankens allra populäraste aktiefonder, Allemansfonden och Kapitalinvest, i många år har varit för dålig.

Fonderna har marknadsförts som aktivt förvaltade och Swedbank har alltid påstått att målsättningen är att fonderna på sikt ska kunna ge en kunden en avkastning som är högre än jämförelseindex.

Bankers reklam för sparprodukter regleras av marknadsföringslagen. Nu ska Konsumentverket granska i fall Swedbank har gjort sig skyldig till vilseledande marknadsföring när det gäller de två fonderna.

– Det här är den typen av frågor vi generellt tittar på och det gäller också det här enskilda fallet. Vi får titta på den marknadsföring som finns när det gäller de här fonderna och göra en bedömning av om det banken påstår i sin marknadsföring är korrekt, säger Malin Fors, jurist på Konsumentverket till SvD Näringsliv.

Efter en inledande granskning kommer Konsumentverket att ta beslut om huruvida man ska starta ett tillsynsärende, vilken i så fall bör inträffa inom några veckor.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.