Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KO i ny strid med Telia

Publicerad: 19 maj 2009, 12:42

Konsumentombudsmannen, KO har tidigare uttalat sig om att de anser att Telia vilseleder konsumenterna med sin reklam för mobilt bredband. Nu drar de telebolaget inför Marknadsdomstolen för marknadsföringen av mobilabonnemang ”Fastpris”.


Ämnen i artikeln:

TeliaKonsumentombudsmannenKonsumentverket

Enligt KO kan konsumenten, trots att abonnemanget heter ”Fastpris”, inte veta vad det egentligen kostar per månad. Det menar KO är vilseledande och bryter mot marknadsföringslagen. Nu vill KO att Marknadsdomstolen ska förbjuda Telia att sälja abonnemanget med påståenden som ”Ring så mycket du orkar”.

– Telia och flera andra mobiloperatörer vilseleder konsumenter som litar på att Fastpris betyder att inga extra kostnader tillkommer. Det kan inte vara tillåtet att slira med begreppen i marknadsföringen på detta sätt, säger Agneta Broberg, ställföreträdande KO, i en kommentar.

Abonnemanget har begränsningar som gör att det tillkommer kostnader om man ringer för mer än en viss summa.

KO hoppas nu att en fällande dom mot Telia ska få betydelse för hela branschen.

Telia Sonera tycker att KO:s agerande är konstigt.
– Vi fick en förfrågan om detta kring årsskiftet. Sedan dess har vi vidtagit vissa åtgärder för att förtydliga erbjudandet. Vi har varit angelägna om att ha en dialog med KO och blev förvånade när vi via media fick veta att de tänkte vidta åtgärder, säger Jan Sjöberg, presschef på Telia Sonera.
– Vi har hela tiden tyckt att det är bättre om vi hade har en dialog med dem.

Vad händer nu?

– Nu får den här processen ha sin gång. Nu får vi svara på den stämning som lämnats in.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.