Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KO: Inte okej att associera prillor med sport

Publicerad: 4 juni 2013, 14:01

Snus

Foto: Swedish Match

När Swedish Match skulle göra reklam för sina produkter i butiken Svenskt Snus användes kopplades snus samman med sport och värdeomdömen som "fresh". Nu har reklamen uppmärksammats av Konsumentverkets tillsyn som anser att marknadsföringen är otillbörlig.


Ämnen i artikeln:

Svenskt SnusSwedish MatchKonsumentverket

I butiken Svenskt Snus på Kungsgatan i Stockholm marknadsförde Swedish Match sina snusprodukter med positiva värdeuttryck såsom "New look" och "New fresh white".

Dessutom kopplades snuset ihop med sport- och fritidsaktiviteter. Nu reagerar Konsumentverket över reklamen.

Efter tillsynsarbete anser Konsumentverket anser att Swedish Matchs reklam  strider mot tobakslagens krav på måttfullhet i marknadsföringen.

Konsumentverket anser att marknadsföringen är otillbörlig och vill nu att Swedish match ger en replik på synpunkterna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.