Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

KO kritiserar Hyundai för otydliga miljöpåståenden

Publicerad: 3 December 2019, 12:35

Formuleringarna ”Mot en renare framtid” och ”Ingen CO2. Bara H20” är enligt Konsumentverket vaga och vilseledande.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetHyundai

Konsumentverket har det senaste året varit flitiga med att uppmärksamma vaga och vilseledande reklam från företag som vill profilera sig som hållbara. Främst gäller det företag som verkar i en i regel ”smutsig” bransch, exempelvis flygindustrin.

Nu öppnar man ett tillsynsärende gällande bilvarumärket Hyundai. Enheterna som kritiseras är en banner och information som finns på Hyundais egen sajt. På båda håll finns påståendena ”Mot en renare framtid” och ”Ingen CO2. Bara H20”, formuleringar som Konsumentverket anser vara vaga och vilseledande för genomsnittskonsumenten. 

Som stöd för sin slutsats vilar KO bland annat på BIL Swedens vägledning gällande miljöuttalanden i samband med marknadsföring av personbilar, en vägledning man anser representera ”god sed”. I guiden står att vanliga kunder inte är speciellt insatta i miljöteknik och påverkan, varför det krävs extrem tydlighet när det gäller produkter som typiskt sätt är miljöskadliga.

KO inväntar nu rättelser från Hyundai.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

HållbarhetHyundai

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.