Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KO kritiserar Solidars reklam

Publicerad: 31 mars 2009, 07:14

Konsumentverket kritiserar den reklamkampanj som Solidar Fondservice använt sig av. Företagets direktreklam hade rubriken ”PPM tar dina pengar ... ”


Reklamen från det Umeåbaserade företaget Solidar Fondservice är vilseledande. Det menar Konsumentverket, KO. Enligt KO spelar reklamen på en förhoppning om höga ersättningar eller en uppförstorad risk att förlora miljonbelopp.

I erbjudandet skriver Solidar Fondservice i Sverige bland annat att ”PPM tar dina pengar ... ”  samt att ”Dina anhöriga riskerar att bli utan miljonbelopp. Idag kan du förlora
hela din premiepension om du avlider. Nu erbjuder Solidar Fondservice
sina kunder ett efterlevandeskydd”.

Enligt KO är utformningen av texten vilseledande. KO skriver i sin bedömning att texten om att man som anhörig riskerar att bli utan miljonbelopp om försäkringen inte tecknas både kan tolkas som ett hot om förlorade pengar samt löfte om pengar om man tecknar avtal med Solidar.

KO kräver därför att bolaget yttrar sig i ärendet.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.