Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KO rädd för uppluckring av alkohollagen

Publicerad: 7 januari 2009, 13:09

I höstas förbjöd Konsumentombudsmannen, KO, Kopparbergs att fortsätta marknadsföra alkoholdryck till konsumenter genom utomhusreklam. Men Kopparbergs vägrade godkänna föreläggandet. Nu har KO lämnat in en stämningsansökan till Marknadsdomstolen.


Kampanjen från Kopparbergs

Målet med stämningsansökan, som gäller ett interimistiskt beslut, är enligt KO att omedelbart stoppa Kopparbergs reklam, bestående av utomhusreklam utformad som stora öl och ciderburkar, och att samtidigt varna konkurrenter till Kopparbergs från att göra samma sak.

Enligt KO är behovet av ett beslut i Marknadsdomstolen just nu väldigt viktigt. Dels för att stoppa Kopparbergs Bryggeri, som KO menar får otillåten konkurrensfördel, och dels för att förhindra att bolagets konkurrenter frestas att använda sig av liknande marknadsföring.

Enligt KO är Kopparbergs inte den enda aktören i alkoholbranschen som ser den här typen av reklam som tillåten inom lagens ram och KO menar att flera aktörer pratar om en uppluckring av alkohollagens marknadsföringsregler.
”Om bolagets konkurrenter får intryck av att Kopparbergs Bryggeri tillåts fortsätta överträda alkohollagen kan detta allvarligt påverka efterlevnaden av alkohollagen på marknaden i stort. Bolagets konkurrenter kan då frestas att bruka liknande marknadsföring i syfte att inte tappa marknadsandelar eller för att söka tillskapa en otillåten konkurrensfördel.”

Kopparbergs Bryggeri har försvarat tilltaget med att måttfullt utformad utomhusreklam är tillåten. Enligt KO är kampanjen dock inte att betrakta som måttfull och KO menar även att Kopparbergs agerande kan komma att minska betydelsen av ett förbud vid ett avgörande längre fram om de inte stoppas omedelbart.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.