Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 8 september 2010, 06:53
Konsumentverket går på Lallerstedts såser för vilseledande marknadsföring. Anledningen är att företaget påstår att såserna är ”närproducerade”, trots att de tillverkas i Stockholm och säljs i hela landet.
Den aktuella annonsen.
KO begär ett yttrande från företaget Svenska matupplevelser, som producerar Lallerstedts såser. Ärendet gäller en annonsn som publicerades i Aftonbladets bilaga ”Härligt hemma!” i augusti, där företaget använder sig av ordet närproducerat.
Konsumentverket skriver att:
”Försäljning av de aktuella produkterna sker i stora delar av Sverige och utanför det område som skulle anses som lokalt i förhållande till Stockholm”, och konstaterar sedan:
”Enligt KO:s bedömning har marknadsföringen en effekt på konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Marknadsföringen är därför att anse som otillbörlig”.
Svenska matupplevelser ska lämna ett skriftligt yttrande senaste den 24 september.
Fredrik Thambert