Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KO: Skräckreklam inte ok

Publicerad: 26 mars 2009, 10:06

I mitten av februari körde hemlarmsföretaget Securitas Direct dr utformad som en löpsedel. Nu kritiserar KO marknadsföringen med motiveringen att det spelar på folks rädsla.


Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Reklamen, som gick ut till hushåll i Hallands län vecka 7 i år, såg ut som en löpsedel och hade rubriken ”Inbrottsvåg över Halland - Villaägare oroas”.
Målet var att marknadsföra ett trygghetspaket avseende hemlarm.

Men sättet som Securitas Direct hade utformat direktmarknadsföringen på är inte okej, det menar Konsumentombudsmannen, KO.

Enligt KO spelar reklamen på folks rädsla och ger intrycket av att man riskerar att utsättas för brott om man inte köper produkten, vilket inte är tillåtet enligt ICC:s grundregler för reklam och marknadskommunikation.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.