Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag09.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

KO stämmer Eniro

Publicerad: 20 Februari 2015, 12:04

Annons för Eniros tjänst 118 118

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer Eniro i Marknadsdomstolen. Nu kräver man att sökföretaget ger tydligare information om priset på sin nummerupplysningstjänst 118 118. – Det här är en viktig fråga som kan bli prejudicerande för branschen, säger Patrik Havermann, jurist på KO till Nyhetsbyrån Siren.


Ämnen i artikeln:

EniroKonsumentombudsmannen

Eniro erbjuder sedan länge nummerupplysningstjänsten 118 118 mot betalning. Tjänsten kan uttnyttjas direkt genom att konsumenten ringer eller sms:a det angivna numret. Man behöver inte besöka Eniros webbplats för att göra en beställning, men det är bara där man kan få information om vad tjänsten kostar.

KO kräver därför att Eniro tydligt aviserar priset för tjänsten i telefon eller via sms innan avtalet konsumenten köper tjänsten.  Så här skriver KO bland annat i sin bedömning:

"Prisuppgift är normalt sett den enskilt viktigaste faktorn som en konsument tar hänsyn till när han eller hon ska fatta ett affärsbeslut. Utelämnande av prisinformation kommer således normalt att påverka konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Att Eniro inte tillhandahåller prisinformation vid telefonsamtal och sms påverkar sannolikt konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Den enskilt viktigaste delen i det som konsumenten tar hänsyn till inför ett affärsbeslut saknas, vilket innebär att transaktionstestet utmynnar i att Eniros marknadsföring är otillbörlig."  

I fortsättningen ska konsumenten inte behöva söka aktivt för att få grundläggande prisinformation.

– Vi tycker att lagen kräver att prisinformation ges vid varje samtal eller sms. Det här är en viktig fråga som kan bli prejudicerande för branschen, säger Patrik Havermann, jurist på KO, till Nyhetsbyrån Siren.

Eniros kommunikationschef Christer Lundin skriver följande kommentar i ärendet i ett mejl till Resumé:

"Eniro har haft en diskussion med Konsumentombudsmannen (KO) om på vilka sätt användare får prisinformation om tjänsten 118118. Bolaget menar att branschen på egen hand redan genomfört olika åtgärder för att på ett tydligt sätt informera om priset. Eniro har även vidtagit åtgärder för att än tydligare informera om priset samt lämnat förslag på ytterligare åtgärder."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

EniroKonsumentombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.