Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

KO stämmer Katrin Zytomierska – vill se förbud utan beslut från domstol

Publicerad: 16 April 2020, 09:43

Katrin Zytomierska påstod att hennes omega 3-olja kunde hjälpa mot coronaviruset. Nu stäms hon av Konsumentombudsmannen som menar att påståendet inte går att bevisa. För att skicka en tydlig signal vill KO dessutom se ett förbud mot liknande marknadsföring träda i kraft omgående.


Ämnen i artikeln:

KonsumentombudsmannenKatrin Zytomierska

I mitten av mars rapporterade Resumé om att sociala medier-profilen Katrin Zytomierska i ett Instagraminlägg påstod att hennes nylanserade omega 3-olja kunde hjälpa mot coronaviruset genom att stärka immunförsvaret. 

”Det är en sjuk slump att vår omega-3 olja kommer nu, jag är så otroligt tacksam för det! Timingen kunde inte varit mer perfekt. I tider som dessa med ett läbbigt Corona-virus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar”, skrev Zytomierska i inlägget.

Många av profilens följare reagerade kraftigt mot påståendet och efter uppmärksamheten valde hundratals att anmäla inlägget till Konsumentverket

Nu tar Konsumentombudsmannen, KO, saken i egna händer och stämmer Katrin Zytomierskas bolag Clean Eating. I stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen skriver KO att det i inlägget, som inte heller är reklammärkt, finns någonting som bevisar att oljan skulle hjälpa mot coronaviruset. När det kommer till hälsopreparat anser KO att det är extra viktigt att det som påstås i reklamen också bevisas. På grund av rådande omständigheter vill de dessutom förbjuda Katrin Zytomierska och Clean Eating att marknadsföra sig på ett liknande sätt redan innan ett beslut tagits i domstol, ett så kallat interimistiskt förbud. Det skulle innebära ett förbud tills dess att domstolen fattat beslut i frågan. Om det interimistiska förbudet inte skulle gå igenom väntar sig KO inte något beslut förrän om två år.

– Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

Förutom inlägget om omega 3-oljan innehåller stämningsansökan även tre andra inlägg som alla saknar reklammärkning.

LÄS MER: Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörer ska följa reglerna
LÄS MER: ”Tappat 99 procent av kunderna” – så påverkas influencers av coronaviruset
LÄS MER: Vi anmälde 14 influencers till RO – fällningarna förändrar en hel bransch

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.