Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KO: "Telias reklam är vilseledande"

Publicerad: 23 mars 2009, 15:26

Konsumentombudsmannen, KO, anser att Telia vilseleder konsumenterna med sin reklam för mobilt bredband. Nu har de beslutat att gå vidare med ärendet mot telebolaget.


Ämnen i artikeln:

KonsumentombudsmannenTelia

I december hörde KO av sig till Telia och påpekade att reklamen för deras mobila bredband var vilseledande. I brevet skriver KO bland annat:
”Ni anger i er marknadsföring av mobilt bredband att den maximala surfhastigheten är 7,2 Mbit/s. Konsumentverket/KO anser att den faktiska hastigheten för konsumenten i vart fall i gynnsamma förhållanden ska kunna uppgå till den angivna maxhastigheten. Att marknadsföra en angiven hastighet som en maxhastighet när den endast kan uppnås i teorin är enligt Konsumentverket/KO vilseledande.”

Telia svarade i januari att de inte anser att deras marknadsföring är vilseledande.
”Telia upplyser i sin marknadsföring och på bekräftelser om att hastigheten kan variera beroende på bland annat avståndet till basstation, täckningsområde och användning inom- eller utomhus. Telia anser inte att marknadsföringen är vilseledande och inte heller att den påverkar kundens möjlighet att fatta ett välgrundat affärsbeslut.”

Svaret gjorde inte KO nöjda och nu har de beslutat att gå vidare med ärendet.

– Vi har inte, utifrån de yttranden som gjorts, ändrat vår ståndpunkt. Vi har beslutat att vi ska ta ärendet vidare men exakt hur är inte klart än. Det kommer nog ta en två till tre veckor till, säger Cecilia Norlander, jurist på KO.

Vilka alternativ finns det?

– Vi kan meddela ett förbud eller vända oss till Marknadsdomstolen. Men det är ett beslut vi först ska informera företaget om.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

KonsumentombudsmannenTelia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.